Ik vroeg mij af of het met bescheiden middelen mogelijk was om een aantal (hemel) mechanica fenomenen zichtbaar te maken met een eenvoudig simulatiepakket als Interactive Physics. Met name of een vervormbare en niet homogene satelliet in een elliptische baan de bekende effecten zoals precessie, baanresonantie en geleidelijk ronder worden van een omloopbaan zou kunnen opleveren.
Daarvoor heb ik in IP een kunstmaan opgezet, als volgt:
De vier blokjes kunnen onder invloed van de zwaartekracht en rotatie wrijvingsloos schuiven in hun kanalen, terwijl vier veren met dempers zorgen voor een analogie voor vervorming, verplaatsing van massacentrum en dissipatie van kinetische energie. Het gele bolletje is een extra massa als analogie voor niet homogeniteit en onrondheid. Het kunstmaantje draait in een aanvankelijk sterk elliptische baan rond een niet roterende homogene kunstplaneet die ongeveer 100 keer zo zwaar is.
Tot mijn verbazing lukte het na wat duwen en trekken aan parameters een resultaat te bereiken dat zeer veel overeenkomsten lijkt te vertonen met bijvoorbeeld het Aarde-Maan systeem.
Hierboven de grafiek van de rotatiesnelheid (verticaal) van de kunstmaan afgezet tegen de looptijd van de simulatie (horizontaal).
Hier de variatie van omloopsnelheid (baansnelheid) van de maan gedurende de looptijd van de simulatie.
Hier de plot van baanpunten gedurende de gehele looptijd van de simulatie. De maan is in haar eindpositie weergegeven. t0 en t50k geven de baan aan bij de start van de simulatie en na 50.000 seconden. De simulatie toont duidelijk de precessie van de omloopbaan.
Na een korte en zeer chaotische periode start een 2:1 resonantie (2 asrotaties per omloop). In deze periode neemt de variatie van de baansnelheid snel en progressief af; de baan wordt in kortere tijd dus een stuk minder elliptisch (het donkere deel in de baanplot). Aan het einde van de relatief kortdurende 2:1 resonantie ontstaat weer een korte periode van chaos, waarbij de rotatiesnelheid in korte tijd sterk afneemt. De maan komt nu in 1:1 resonantie en keert hetzelfde deel naar de planeet. Gedurende lange tijd schommelt de naar de planeet gerichte zijde sterk (libratie), terwijl de omloopbaan langzaam almaar ronder wordt. De variatie in de baansnelheid wordt daardoor geleidelijk en progressief steeds kleiner. Vrij plotseling stabiliseert de rotatiesnelheid, is de baan vrijwel cirkelvormig, de libratie is zeer gering en de omlooptijd varieert nauwelijks.
De massaloze rode pijl aan de kunstmaan wijst aan het einde van deze simulatie naar binnen, maar in een andere simulatie naar buiten, dat is conform de conclusies in dit topic.
Helaas is het simulatiepakket niet in staat om zeer langdurige simulaties te doen, maar ik meen aan de grafieken af te kunnen leiden dat er een stabiele situatie is ontstaan aan het einde van de looptijd.
Instabiliteit in het pakket maakt het verder onmogelijk om de massaverhoudingen realistisch te laten zijn. Zo hebben de vier blokjes en het bolletje in de kunstmaan een massa van 10% van de maan, terwijl ik dat liever tot een procent of minder had willen reduceren, maar dan loopt het pakket vast of geeft onzinnige resultaten vanwege te geringe precisie. Verder ontbreekt natuurlijk de belangrijke invloed van eb en vloed op de afstand en baansnelheid van de kunstmaan.
Ik vraag mij af:
Heb ik hiermee een realistische simulatie opgezet?
Is de kunstmaan werkelijk een redelijke analogie voor een echte maan?
Zijn de waargenomen fenomenen als boven beschreven correct en realistisch?