Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Wesley Vos
Artikelen: 0

Snelheid bepalen aan de hand van de remweg

Hallo! Ik ben met een opdracht bezig en kom er niet meer uit. Wie kan me helpen?

De opdracht is als volgt: Bereken hoe hard de auto mag rijden om op een natte weg een remweg van 40 m te hebben.

Volgende waarden staan ook in de opdracht:
  • m= 900 kg
  • Fres= 3,0 kN
  • x= 40 m

Berekening: 
berekening
berekening 592 keer bekeken

De snelheid waar ik op uitkomt is ongeveer 23,04 m/s. Het antwoordenboek van de methode zegt 16,11 m/s. Wat is de fout die ik gemaakt heb?

En nog een vraag: bij punt 4 in de berekening staat een fout, de tijd moet negatief zijn want als je uitrekent wat er staat deel je een positief getal (de afstand) door een negatief getal (de negatieve versnelling) wat een negatief getal als uitkomst heeft maar de tijd kan niet negatief zijn. Om de tijd positief te krijgen moet of de afstand negatief worden of de versnelling positief. Welke optie is goed of als geen van beide goed is wat wel?
mathfreak
Pluimdrager

Re: Snelheid bepalen aan de hand van de remweg

De fout die je maakt zit hem in het feit dat er moet gelden dat x = ½at². Kijk eens of je daarmee wel op de juiste waarde voor v uitkomt. Nog een tip: laat de versnelling als een gewone breuk staan en reken daarmee verder om v te vinden. Nog een opmerking: de waarde onder het wortelteken moet altijd positief of nul zijn. Je kunt beter uitgaan van de formules v(t) = v(0)-at en x(t) = v(0)t-½at², waarbij v(t) = 0 m/s en x(t) = 40 m.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Wesley Vos

Nu klopt het inderdaad. Bedankt!  :)
aadkr
Pluimdrager

als je de formules gebruikt die mathfreak aangeeft, dan is de vertraging a
\(a=\frac{30}{9} \ \frac{m}{s^2}\)
dit getal nog niet berekenen.gewoon zo laten staan.

mathfreak
Pluimdrager

Wesley Vos schreef: Nu klopt het inderdaad. Bedankt!  :)
Graag gedaan. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Terug naar “Natuurkunde”