Michel Uphoff schreef:
Hoe wil je dit rijmen met het zwakke equivalentieprincipe?
Laat ik mijn stelling nogmaals duidelijk opschrijven. Stel je de volgende twee situaties voor.
Situatie 1:
Alice zit in een raket die versnelt onder invloed van een straalmotor. Alice voelt
dat haar stoel in haar rug duwt en ziet dat haar versnellingsmeter een positieve waarde aangeeft.
Bob staat ergens buiten de raket en meet continu de afstand tussen hem en de raket.
Hij berekent dat de tweede afgeleide van hun onderlinge afstand naar de tijd positief is.
Situatie 2:
Alice zit in een raket die zich bevindt in het zwaartekrachtsveld van een planeet terwijl
de motor uit staat. Alice voelt zich gewichtsloos en ziet dat haar versnellingsmeter null
aangeeft. Bob staat ergens buiten de raket (en buiten de invloed van het zwaartekrachtsveld van de planeet) en meet continu de afstand tussen hem en de raket. Opnieuw berekent hij dat de tweede afgeleide van hun onderlinge afstand naar de tijd positief is.
Nu is jouw conclusie dat zwaartekracht dus blijkbaar geen echte kracht is, en dat er geen sprake van versnelling in de eerste situatie.
Mijn conclusie is echter een andere. Ik beweer nog steeds dat zwaartekracht een gewone kracht
is, en dat er nog steeds doodgewoon sprake is van versnelling, maar dat zwaartekracht wel
één specifieke eigenschap heeft: in een (bij voldoende benadering) homogeen zwaartkrachtsveld
worden alle deeltjes precies gelijkmatig versneld. Het is dus niet het type kracht dat het
verschil tussen situaties 1 en 2 verklaart, maar het feit dat in situatie 2 de kracht gelijkmatig
werkt en in situatie 1 niet.
Dit onderbouw ik met de volgende twee feiten:
a) Wanneer zwaartekracht niet gelijkmatig werkt (bijv. in een niet-homogeen zwaartkrachtsveld)
zul je dit wel voelen en zal je versnellingsmeter wel een positieve waarde aangeven.
b) Als we een configuratie kunnen creëren waarin een ander type kracht precies gelijkmatig in zou
werken op alle deeltjes dan zouden we deze kracht niet kunnen voelen en dan zou een versnellingsmeter geen uitslag geven.
Bovendien wordt mijn stelling ook nog eens bevestigd door Bob: in beide situaties zal hij precies
hetzelfde meten.
Voor alle duidelijkheid: ik wil niet zeggen dat jouw conclusie fout is. Ik wil alleen maar zeggen
dat er ook een andere visie bestaat die net zo goed correct is. Ik ben het dus alleen maar met je
oneens op het moment dat je zegt dat mijn visie fout is, of dat jouw visie superieur aan de mijne
zou zijn.
Verder vind ik mijn eigen visie vanuit theoretisch oogpun eleganter: je hoeft immers geen
nieuwe concepten in te voeren zoals een 'pseudokracht' of de zwaartekracht te verklaren vanuit metafysische concepten als 'ruimte-tijd kromming'. In mijn geval werkt zwaartekracht gewoon op dezelfde manier als iedere andere kracht, met de speciale eigenschap dat zijn 'lading' (zware massa) altijd gelijk is aan zijn trage massa. Concepten als ruimte-tijd kromming en geodeten bestaan nog steeds in mijn visie maar zijn slechts wiskundige concepten die de zwaartekracht
beschrijven, maar niet
verklaren. Ze zijn een gevolg van de waarnemingen, en niet de oorzaak.
Jouw visie is andere andere kant misschien eleganter vanuit praktisch of experimenteel oogpunt:
jij definieert 'kracht' een 'versnelling' aan de hand van datgene wat je meetapparatuur aangeeft.
En dit is waarschijnlijk ook de reden dat jouw visie de algemeen geaccepteerde is.