Benm schreef:
Er bestaat niet zoiets als 'een vorm die enkel online gelezen kan worden' - als mij dat zint maak ik daar een screenshot van, en zelfs als de hele keten beveiligd is kan ik nog een foto maken van mn scherm met het artikel erop en die verspreiden.
[/quote]
Uiteraard. Maar het maakt nogal een verschil of je een PDF hebt van waaruit je kunt knippen en plakken, en die je leesbaar kunt uitprinten als dat je uitkomt, en een verzameling JPG's.
Uiteraard zitten er veel kosten aan het peer-review en selectieproces voor publicatie. Deze kosten zijn echter niet afhankelijk van hoeveel mensen het artikel uiteindelijk (kunnen) lezen.
Dat maakt toch niet uit? De huur die de bakker voor zijn winkel betaalt is ook niet afhankelijk van het aantal broden dat hij verkoopt. Die kosten worden betaald uit de totaalopbrengst van de verkochte broden. Zo geldt dat voor wetenschappelijke artikelen ook.
Elsevier zit echter nog met een verdienmodel uit het papieren tijdperk: die kosten recupereren uit abonnementen op bladen, terwijl niemand meer zit te wachten op een hardcopy van het een of ander.
Dat is een veelgehoord argument, maar het slaat nergens op. Open Access draait niet om hardcopy's. Inderdaad is er nauwelijks nog behoefte aan hardcopy's, maar dáár wordt ook niet voor betaald. Men betaalt voor toegang, tot artikelen en tot het archief. De prijs daarvoor is afhankelijk van de grootte van de instelling, met andere woorden, van het te verwachten gebruik van de artikelen. Zo raar vind ik dat allemaal niet, degenen die belang hebben bij de artikelen betalen ervoor.
Om de vergelijking met de bakker nog even verder door te trekken: Een bakker zou ook een ander, moderner, verdienmodel kunnen hanteren en zijn geld kunnen verdienen door broden gratis weg te geven en de molenaars die hem het meel leveren te verplichten hem daarvoor te betalen. Open Access Brood. Op de een of andere manier komt dát een beetje raar op mij over, terwijl het op hetzelfde neerkomt als Open Access artikelen.
Of je moet natuurlijk constateren dat het voornaamste belang van een wetenschappelijk artikel de publicatie ervan zelf is, onafhankelijk van de vraag of en hoe vaak het wordt gelezen. Dan is het logisch dat de indiener ervan betaalt voor publicatie. Maar dát zul je een wetenschapper niet zo snel horen zeggen.
Bovendien zit je met de issue dat de reviewers eigenlijk helemaal niet zo goed betaald worden voor hun werk. Daarnaast reviewen onderzoekers uit een vakgebied elkaars werk, waardoor er feitelijk een balans is tussen hoeveel tijd men steekt in review en eigen publicatie.
De kosten zitten inderdaad niet in het reviewen zelf. Dat doen de wetenschappers gratis, of nagenoeg gratis. Het aansturen daarvan door de editorial board is wel betaald. Maar ik had het vooral over de kosten die gaan zitten in de opmaak van de documenten en het archiveren ervan.
Overigens ken ik wel wetenschappers die (al langer overigens) niet meer reviewen voor tijdschriften van Elsevier, omwille van argumenten die je al noemde.
Wellicht is het tijd om dit eens anders te gaan organiseren en uitgevers er defintief uit te bonjouren als machthebbende partij. Het is iets dat moderner en opener kan, en m.i. ook moet gezien het maatschappelijke belang van inzage in wetenschappelijke vindingen.
Het maatschappelijk belang van
inzage is naar mijn mening erg beperkt. Het overgrote deel van de bevolking heeft geen interesse in wetenschappelijke literatuur en kan er ook helemaal niks mee. Buiten de wetenschappelijke wereld heeft maar een enkeling die behoefte, en dan nog maar voor een klein deel van de artikelen.
Waarom zou je dan een hele constructie opzetten om het voor iedereen openbaar en gratis toegankelijk te maken?
Ook is de huidige situatie tamelijk bizar te noemen: Als alumnus van de universiteit utrecht mag ik gebruik maken van de bibliotheek, en ook van de computers die daar staan om fulltext artikelen te raadplegen. Vanuit mn eigen internetaansluiting mag ik die content echter niet bekijken, terwijl ik in beide gevallen toch echt dezelfde persoon ben. Het realistisch effect is dat het feitelijk goedkoper is om naar de uni te rijden, daar betaald te parkeren, en het artikel op een usb stick te zetten dan domweg de gevraagde som te betalen om het op mn eigen pc te kunnen bekijken zonder die hele omweg.
Zo bizar is dat niet. Jij als persoon hebt geen abonnement, de UU heeft die, en de UU geeft jou de mogelijk er gebruik van te maken.
Jij als persoon betaalt neem ik aan ook voor het water en het WC-papier dat je thuis gebruikt, terwijl dat op de campus gratis is.