Rov
Artikelen: 0

Re: Niet slapen

Volgens mij bedoelde hij ook als ge een weeks slaapt + niet eet/drink... dat lijkt me uiteraard....... dodelijk, lol. Slapen is wel redelijk essentieel, ik dacht dat men leraar eens zei dat na 7 uur slapen het recupereren pas echt op gang komt (helen van wondes, celdeling, ...).
I love stars

Vraagje wat hierop lijkt:

Door gebrek van slaap kan de groei afnemen (voor een kind natuurlijk), hoeveel cm is hiervan het maximum en wat is gebrek aan slaap voor bijv. een acht jarig kind.
ZonnTroLL

als je langer dan 9 uur slaapt heb je 15%meer kans dat je vroegtijdig dood gaat dus een week slapen lijkt me niet gezond (dit geld alleen voor mens) :wink:

Dit snap ik niet.. moet ik nu juist langer slapen of is 7 uur voldoende (want ik slaap ongeveer 7 uur) ??
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Wouter_Masselink

Dit is niet theoretisch vast te stellen. Hoeveel slaap iemand nodig heeft hangt van persoon tot persoon af. Hoeveel centimeter kinderen verliezen is ook niet te meten. Er is dus met geen zekerheid te zeggen hoeveel cm kinderen verliezen als ze slaapgebrek hebben.

Wel is het geval: des te meer slaapgebrek des te erger de groeiachterstand is.
"Meep meep meep." Beaker
ZonnTroLL

off-topic: Stel dat je dan een ééneiege tweeling hebt en de ene slaapt bijna nooit en de ander heel veel..zal de ene die slaapt dan groter zijn?
Wouter_Masselink

Als het milieu voor beiden gelijk is, dan zal degene die meer slaapt naar alle waarschijnlijkheid groter worden.

Echter het milieu is voor een eeneiige tweeling zeker niet gelijk. Kleine verschillen in het millieu kunnen grote verschillen in het fenotype tot gevolg hebben.
"Meep meep meep." Beaker
I love stars

Wouter_Masselink schreef:Dit is niet theoretisch vast te stellen. Hoeveel slaap iemand nodig heeft hangt van persoon tot persoon af. Hoeveel centimeter kinderen verliezen is ook niet te meten. Er is dus met geen zekerheid te zeggen hoeveel cm kinderen verliezen als ze slaapgebrek hebben.

Ok , ik sliep ongeveer 6 uur per dag gemiddeld door de weeks en 10 uur in de weekend toen ik 8n was. Ik dacht mischien dat ik daardoor wat kleiner ben gebleven.

Ben nu 1.62 (zal nog een paar cm groeien , ben 16 (0ver 2 weekjes) en bovendien een meisje met ouders van 1.66 en 1.88.

@ ts. Ik heb ook gehoort van mensen die na 12 dagen stierven toen ze wakker bleven. Manier van wakker blijven , marteling. Diegene die 11 dagen wakker bleef bleef leven. (zoiets dergelijks was het)
kombelpeter

Misschien heb je je groeispurt nog niet gehad dat kan ook :wink: Ik ben nu 1.85 en 13 jaar en ik slaap niet abormaal veel :shock:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
Anonymous

bij langer dan 9 uur slapen vergroot je de kans op vroegtijdig dood te gaan met ongeveer 15%, 6.5-7.5 uur slapen is het beste
Sophia?

bij langer dan 9 uur slapen vergroot je de kans op vroegtijdig dood te gaan met ongeveer 15%, 6.5-7.5 uur slapen is het beste
Kun je hiervan de bron vermelden?

groet
kombelpeter

Ja dat zou ik ook wel willen weten, mij lijkt dat sterk :shock:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
Sophia?

Ja dat zou ik ook wel willen weten, mij lijkt dat sterk :shock:
Mij lijkt dit juist heel logisch. Wanneer je slaapt stapt je lichaam namelijk over op een metabolisme dat veel zuurstofradicalen produceert en deze zorgen voor veroudering. Dus: veel slapen -> veel oxidatieve schade -> kortere levensverwachting. Ik zou het alleen mooi vinden om een wetenschappelijk artikel te zien dat dit verband laat zien (dan zou het me ontglipt zijn...).

ciao!
ZonnTroLL

en 2 dagen slapen en vervolgens 2 dagen wakker blijven... Iemand in Azië ergens deed dat...één van de oudste van de hele wereld.
I love stars

Misschien heb je je groeispurt nog niet gehad dat kan ook :wink: Ik ben nu 1.85 en 13 jaar en ik slaap niet abormaal veel :?:
neej die heb ik al gehad :shock:

Was toen ik naar de brug klas ging 1.45 meter lang en ben toen in anderhalf jaar 11 cm gegroeit. Dus 1.56.

Ben toen na de school arts geweest (gewoon verplicht) en gevraagt hoe groot ik zal worden , aangezien ik al ongesteld was groeispurt al gehad had zou ik 1.60 worden.

In het half jaar erna ben ik nog 4 cm gegroeit. En het jaar erna nog 2.

Ik ben nu al zo'n anderhalf jaar 1.62 , mischien dat ik nu net 1.63 ben. Dus verwacht niet zoveel groei. Niet dat ik mn lengte erg vind ofzo , maar ben gewoon nieuwsgierig wrm ik wat kleiner ben.
Anthrax

je hebt denkik altijd uitzonderingen .. (antwoord op alle vragen behalve die van "de bron van die 9+uur slapen is ongezond " ding)

heffen de voordelen van slaap de nadelen niet op denken jullie?

als ik maar 7 uur slaap zoals ik meestal doe dan ben ik de volgende dag nog altijd moe... kan toch niet zo gezond zijn?
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Terug naar “Geneeskunde”