Tja, en hoe wou je dat dan regelen als gemiddelde nederlander?
Als alumnus van de UU heb ik die toegang wel, als ik de moeite neem om naar de uithof te rijden en daar achter een computer plaats te nemen. Heb je iets dergelijks niet, dan betaal je de hoofdprijs (universiteitsbibliotheken zijn toegankelijk voor studenten, medewerkers, alumni, maar niet voor het brede publiek - al is de praktische controle daarop nogal laks).
Elsevier is er uiteraard niet blij mee als alle vakgroepen hun publicaties vrij gaan publiceren vanaf hun eigen websites. Even googelen op titel en auteurs zou dan al snel een gratis verkrijgbaar artikel opleveren, geserveerd vanaf de website van de vakgroep in kwestie. Daarnaast zouden vakgroepen hun artikelen kunnen voorzien van meta informatie omtrent in welke editie van welk tijdschrift de uiteindelijkde publicatie plaats had, wat 100% ruimte geeft om alle informatie net zo goed te indexeren als pubmed het doet, maar zonder paywalls.
En wat een lidmaatschap betreft: feitelijk heb ik recht om alles in te zien waar de UU een deal mee heeft, vooralsnog inclusief elsevier. Praktisch gezien werkt dit echter niet omdat ik bijvoorbeeld niet ergens kan inloggen met mn alumnipas om toegang te krijgen, maar me fysiek moet verplaatsen naar een computer die binnen de IP range van de UU ligt om iets te mogen bekijken. Toen ik op kamers woonde en internet had via het uu netwerk kon ik overal bij (en dat was ook zo voor hbo studenten of willekeurige klaplopers die daar huurden), dus de controle erop is weinig functioneel.