Hi,
Ik ben elektrotechnicus origine, maar moet me nu noodgedwongen op het pad van warmteafgifte e.d. begeven. Heb wel al wat gelezen op internet, maar het duizelt me. Wellicht is er iemand die mij kan helpen.
De casus:
Ik heb een ronde keramiekoven van ca. 80 cm doorsnede en 90 cm hoog. Staat als een olievat rechtop. Deze oven wordt elektrisch verwarmd. De oven moet een temperatuur van 1240 graden Celsius kunnen halen, maar strandt bij ca. 1200 graden. Ingangsspanning is 234 volt. Dit moet in principe voldoende zijn.
Ik ben bang dat de omgevingstemperatuur in combinatie met het ontbreken van isolatie het probleem is. Ik probeer te achterhalen hoeveel energie de oven afgeeft aan de buitenwereld. De buitenwand wordt ca. 70 graden (Ik moet dat nog een keer exact meten). De ruimte temperatuur loopt op naar ca. 26 graden.
Ter info:
In de oude situatie stond de oven in een vrij kleine ruimte waar de temperatuur vrij snel waarden van 45 graden en hoger bereikte. Een oude min. max thermometer is toen zelfs licht vervormd. De oven haalde toen wel de juiste waarden.
Het klopt toch dat de buiten temperatuur bepalend is voor het energie verlies?
Behalve isolatie heb ik ook nog de mogelijkheid om met een trafo (secundaire wikkeling in serie met de netspanning) de spanning ca. 10 volt op te krikken. Dit levert me ca. 500 Watt extra vermogen op. Ik heb echter het idee dat ik met isoleren meer bereik. Dit wil ik graag bevestigd zien voordat ik € 150,-- investeer in isolatie.
Hopend op een techneut die me kan helpen
Alex