Martijn Pieters
Artikelen: 0

Schranken berekenen

Hoe kan ik berekenen of een vierkant koker (60x60x4) in een grotere vierkant koker (80x80x4) gaat schranken.
Ik weet al dat ik bij een cilinder de formule L=2xD kan gebruiken  http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/7239-schranken/?hl=schranken
Maar hoe zit dat met vierkant?
retranchement

Re: Schranken berekenen

Schranken:wat bedoel je ermee,steunen zijdelings of hetgeen wat ik hierna behandel

Als je bedoelt,dat er inwendig een versterking wordt gemaakt om meer druk te kunnen opvangen,dan kun je uitwendig 5,5 mm strips op de # 60x 60 buis lassen en dan een solied geheel hebt gemaakt,waarop je knikformules kunt loslaten volgens je leerboek

Je hebt binnen de # buis van 80 80 4 een ruimte van 2x 6 mm en als je de vermelde 5,5 mm neemt heb je een theor.vrijheid van 0,5 mm aan weerszijden binnen die # buis van 80 mm.
Martijn Pieters

Re: Schranken berekenen

retranchement schreef: Schranken:wat bedoel je ermee,steunen zijdelings of hetgeen wat ik hierna behandel

Als je bedoelt,dat er inwendig een versterking wordt gemaakt om meer druk te kunnen opvangen,dan kun je uitwendig 5,5 mm strips op de # 60x 60 buis lassen en dan een solied geheel hebt gemaakt,waarop je knikformules kunt loslaten volgens je leerboek

Je hebt binnen de # buis van 80 80 4 een ruimte van 2x 6 mm en als je de vermelde 5,5 mm neemt heb je een theor.vrijheid van 0,5 mm aan weerszijden binnen die # buis van 80 mm.

Dit is inderdaad een goede oplossing en heb ik toegepast op mijn ontwerp.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”