Dat zal in grote lijnen wel kloppen al vraag ik me af hoever onder welke omstandigheden dit echt stand houdt.
Ik heb er ook mijn twijfels bij, het lijkt mij een nogal theoretische situatie.
Zoals Jan al opmerkte kan er bij hogere snelheden een luchtkussen ontstaan,
Bij opwarming van de objecten wijzigt meestal ook de wrijvingscoëfficiënt (denk maar aan koude en warme autobanden)
Bij slijtage van de vlakken (verspaning van materiaal) wijzigt die coëfficiënt,
Bij smering gaat die onafhankelijkheid zeker verloren
Bij zeer nauwkeurig vlakke objecten gooien intermoleculaire krachten roet in het eten (slijp maar eens twee spiegels),
Allerlei adhesiekrachten (vd Waalskrachten, elektrostatische krachten) die weer variabel kunnen zijn
Kortom, die kracht bij droge dynamische frictie werkelijk onafhankelijk van de snelheid krijgen lijkt mij in de praktijk lang niet altijd te realiseren. Wikipedia stelt mijns inziens terecht dat je beter niet zozeer kan spreken van een wrijvingscoëfficiënt als materiaaleigenschap, maar beter als systeemeigenschap.