Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
retranchement
Artikelen: 0

Asymptoot=raaklijn kromme ?

In een topic kwam het begrip verticale asymptoot voor en ik zag ergens een overeenkomst met een raaklijn aan een willekeurige kromme welke dus een deel heeft,dat gelegenheid geeft om op de x-as (gezien als horizontale lijn) een verticale raaklijn te zetten.
Vergelijk het even met een cirkel,met een horizontale as op de x-as en aan de twee einden van cirkelas twee raaklijnen kan laten plaatsen .Kun je dat ook twee verticale asymptoten noemen. 

Ik deed een poging bij WolframAlfa om de formule  f(x) ={(x^2-x-6)/(x^2-1)}^(0,5) te plotten en verkreeg een interessante weergave. 
Safe
Pluimdrager

Re: Asymptoot=raaklijn kromme ?

Eerst: wat is de definitie (die je gezien/geleerd hebt) van een asymptoot?

Wat denk je te zien in de grafiek van f ...
retranchement

Ik meende in dit venster een mogelijkheid gelezen te hebben om een afbeelding over te mailen naar het forum,maar homaar!

Je had dan de grafiek van de f(x) kunnen bekijken!
Safe
Pluimdrager

Ik kan de grafiek zien, via WAlpha natuurlijk ...
retranchement

In al mijn onwetendheid copieerde ik de afbeelding en probeerde via eigen invoeging bij mijn antwoord; dat werkte dus niet .

Dus,medelid Bartjes,jouw systeem was eenvoudig en door mij helemaal vergeten;hartelijk dank voor je moeite en interesse (inclusief)

De zichtbare verticale lijnen tegen krommen zetten me aan het denken over raaklijnen aan krommen en nu het resultaat van verticale asymptoten dat toont;lijkt mijn vraag bevestigd.
tempelier

In al mijn onwetendheid copieerde ik de afbeelding en probeerde via eigen invoeging bij mijn antwoord; dat werkte dus niet .

Dus,medelid Bartjes,jouw systeem was eenvoudig en door mij helemaal vergeten;hartelijk dank voor je moeite en interesse (inclusief)

De zichtbare verticale lijnen tegen krommen zetten me aan het denken over raaklijnen aan krommen en nu het resultaat van verticale asymptoten dat toont;lijkt mijn vraag bevestigd.
Met wat goede wil kun je sommige asymptoten zien als raaklijnen in het oneindige.
Maar bedenk wel dat in deze vorm van analyse geen punt oneindig kent.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
the4dimensions

Losjes gezegd is er een verticale asymptoot x=a aan een functie wanneer voor een bepaalde x-waarde de overeenkomstige y-waarde naar oneindig gaat. Dit is dus duidelijk niet het geval bij een cirkel (bv. x² + y² = 1), dat zijn gewoon 2 raaklijnen waar jij het over hebt.

Zoals tempelier zei kan een verticale asymptoot nooit echt een raaklijn zijn, tenzij je ze in het oneindige beschouwt...
retranchement

Dus zou de ruimtevaart met routebepaling er mogelijk wel nut van kunnen hebben; mogelijk met LY-bepalingen!
the4dimensions

retranchement schreef: Dus zou de ruimtevaart met routebepaling er mogelijk wel nut van kunnen hebben; mogelijk met LY-bepalingen!

Ik zie niet meteen in waar je naar toe wilt...
En ik zou me wat verdiepen in functieleer als ik jou was, een verticale asymptoot is een vrij simpel principe!
retranchement

Ik verdiep me in zaken die me intrigeren en dat deed die verticale asymptoot bij mij;
waar ik naar toe wil is voor mij nog onduidelijk, net als wrs. de meeste mensen op deze aardkloot.
Dus beleef ik mijn wereld nog steeds in een mogelijke beperkte 3D en vraag me waar sommigen er tot 10D uit kunnen opmaken!

Terug naar “Wiskunde”