Hallo,
Ik hoop dat jullie me op dit forum verder kunnen helpen. Ik ben de wanhoop nabij na 8 weken experiment en mislukking. Ik heb een kunstwerk gemaakt dat gebruikt gaat worden in een theater. Ik loop helemaal vast op de mechaniek en krijg het niet voor elkaar om het werkend te krijgen.
Een schets is bijgevoegd.
Het gaat om een doek van 4 meter breed, het weegt 5 kg. en moet voor zo'n 5 uur uur constant ongeveer 54 cm. op en neer bewegen. Het moet ook regelbaar zijn tussen 1 en 20 rondjes per minuut (waarbij voornamelijk 1-2 rpm en af en toe iets harder). Het hangt aan een trus.
Op meter breedte hangt het aan draad welke middels katrollen naar het midden bovenin gaan. Vanuit dit punt zou het 54 cm. op en neer bewogen kunnen worden. zie bijlage.
Mislukkingen:
De laatste situatie is dat ik een ruitenwisser systeem gebruikt heb met bijbehorende motor en deze aangesloten op een accuoplader. Het is niet sterk genoeg (geen beweging) en de dimmer is doorgebrand (deze had ook nauwelijks effect). Een zonweringsysteem wordt te heet, net zoals een auping systeem welke ook na een keer of 20 doorbrand.
Wat ik me heb laten vertellen is dat het ruitewissersysteem zou kunnen werken met een 12 volt motor van 350-500 watt. Voor veel geld is dit te bestellen maar budget reikt tot max. 50 euro. Wellicht kan ik zo'n motor ergens uithalen? Een droogtrommel heb ik me laten vertellen...maar hoe kan ik het regelbaar maken?
Dacht zelf aan een wiel dat een kant op blijft draaien met het touw aan de rand geknoopt en naar het midden geleid wordt door een ringetje. Of dat het touw zichzelf opdraaid aan een buis of klein wiel met heen-en-weer-motor... maar wat voor motor, regelaars etc?
Misschien zijn er andere oplossingen?
Voor degene die het leuk vinden op te zien, hier een deel van het doek (2 mtr.) wanneer ik handmatig de touwen beweeg. Het is analoog en digitaal. Een systeem van mechanica/machinaal zou het werk compleet maken. Inmiddels ben ik de wanhoop nabij en als het uberhaupt werkt ben ik al erg geholpen.
Ik hoop op adviezen voor motor en regelaars en mechanische oplossingen om het op en neer te laten bewegen.