dopehope
Artikelen: 0

1000kg hijsen aan een HEA balk

Goedendag,

voor een hobby project wil ik graag een last van 1000kg aan een takel met loopkat op kunnen tillen. De loopkat moet aan een HEA 120 balk komen. Ik vraag mij af of dit sterk genoeg is.

De HEA balk overbrugt 5m, waar hij dan aan beide kanten wordt ondersteund door een grote hoge constructie van andere stalen balken. Deze constructie zit weer in de muren geankerd, in een grote industriele loods. 1 muur is een paar meter verderop, de andere muur iets van 25m.

De loopkat zelf weegt 51kg en heeft 6 wielen.

Nou heb ik net hier gekeken: http://www.veldestaal.nl/index.php?page=draagkracht-hea

En daaruit begrijp ik dat een HEA 120 bij 5 meter overbrugging 1cm zal doorbuigen bij een last van 1934kg. Is dat juist?

Ik twijfel of dit op mijn situatie van toepassing is, omdat ik niet op de balk zelf iets neerzet, maar wielen gebruik die op de onderste randen van de H balk zullen lopen. Heeft iemand ervaring met zoiets berekenen?

Wat ook nog een optie is, is en I-balk onder de H-balk lassen en daar de loopkat aan te hangen, maar ik hou het liever zo simpel en uiteraard goedkoop mogelijk.

Vriendelijk dank voor enige hulp.
klazon
Pluimdrager

Re: 1000kg hijsen aan een HEA balk

dopehope schreef: En daaruit begrijp ik dat een HEA 120 bij 5 meter overbrugging 1cm zal doorbuigen bij een last van 1934kg. Is dat juist?
Dat lees ik er ook uit. Maar het gaat dan wel om een last die gelijkmatig is verdeeld over de hele lengte. Bij een takel moet je rekenen met een puntlast, en dat is iets ongunstiger. Maar aangezien het om de helft van het gewicht gaat zal het volgens mij wel meevallen.
Je kunt ook overwegen om een HEB te nemen, die zijn iets dikker, en hebben ook meer draagvermogen. Als er ruimte is kun je ook een hoger profiel nemen, HEA140 of 160.
dopehope

Helaas is de optie om andere balken te gebruiken geen optie. Het gaat om een gehuurde industriele ruimte. Ik kan eventueel dus wel een IPE balk onder de bestaande HEA balk lassen, maar dan ben ik nog wel even bezig, en kost ook weer meer natuurlijk. Eigenlijk ben ik het meeste bezorgd over of de randen van een HEA balk ook het volledige gewicht kunnen dragen, want daar rusten de wielen van de loopkat op.
boertje125

Als die takel ook met last verplaatst moet kunnen worden is de doorbuiging belangrijk voor het goed functioneren van het systeem.
een cm op 4 meter is dan m.i. te veel
dopehope

Met volledige last van 1000kg zal de takel niet verplaatst hoeven worden, verwacht ik. Wel met kleinere lasten tot een paar honderd kg.

Niemand een idee over de sterkte van een HEA balk aan de onderste randen?

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”