jkien
Moderator
Artikelen: 0

Rampzalig huwelijksaanzoek

Een romantisch huwelijksaanzoek in IJsselstein met een gehuurde hijskraan liep catastrofaal uit de hand doordat de hijskraan omviel en een huis verpletterde.(1) Het lijkt me een interessant rekensommetje, maar de gegevens ontbreken. 

Je zou denken dat de kraanmachinist (ik neem aan dat je een hijskraan huurt inclusief machinist) een tabelletje heeft welk gewicht hij mag tillen bij een bepaalde armlengte. Een moderne kraan heeft misschien een computer die de maximale tilkracht automatisch uitrekent. Zou er geen veiligheidmarge gehanteerd worden bij dat maximum? Zouden er geen druksensoren op de poten zitten die detecteren dat de kraan uit balans raakt?
king nero

Re: Rampzalig huwelijksaanzoek

jkien schreef: Je zou denken dat de kraanmachinist (ik neem aan dat je een hijskraan huurt inclusief machinist) een tabelletje heeft welk gewicht hij mag tillen bij een bepaalde armlengte. Een moderne kraan heeft misschien een computer die de maximale tilkracht automatisch uitrekent. Zou er geen veiligheidmarge gehanteerd worden bij dat maximum? Zouden er geen druksensoren op de poten zitten die detecteren dat de kraan uit balans raakt?
Correct op beide vlakken: oudere kranen werken met tabellen, nieuwe generaties met een computer.
Veiligheidsfactor tegen omkantelen is per definitie 1.20 of 1.25
geen druksensoren onder de poten, of toch niet dat ik weet.
Blijkbaar moet het toch mogelijk zijn om de veiligheden te "overbruggen", anders kom je zoiets niet tegen...
Op de foto's zie je dat de outriggers niet volledig zijn uitgeschoven, dit heeft natuurlijk een grote impact op de reikwijdte/het te leveren moment.

Belangrijkste is toch dat ze uiteindelijk "JA" heeft gezegd, al was dit aanzoek wel wat duurder dan de gemiddelde ring...
Michel Uphoff
Moderator

Er stond een auto in de weg bij de poot linksachter, die daarom nauwelijks uitgeschoven is. Blunder van de kraanmachinist.

hijskraan
hijskraan 503 keer bekeken

Ongelofelijk dat hetzelfde bedrijf voor het oog van de camera daarna weer blundert, en bij de poging de kraan weer rechtop te zetten het hele gevaarte nog eens laat vallen.
Anton_v_U

Doet me denken aan een vraag in het havo examen van 2007
Ongetwijfeld wordt deze gebeurtenis een inspiratie voor toekomstige examens  :)

Terug naar “Klassieke mechanica”