mark!
Artikelen: 0

Samenvoeging Andromeda - Melkweg

Aanleiding is dit artikel:

http://www.scientias.nl/massieve-sterrenstelsels-groeien-alleen-door-buren-op-te-eten/105307

Ik citeer:

"Toch zal ook de Melkweg ooit slachtoffer worden, want over vijf miljard jaar botst ons sterrenstelsel met het grotere Andromedastelsel. “Technisch gezien verorbert Andromeda ons, omdat het Andromedastelsel massiever is”, verklaart wetenschapper Aaron Robotham van de universiteit van West-Australië."

Is dat wel een juiste conclusie? Als twee chromosomen fuseren (zoals dat gebeurde bij chimpansee bij chromosoom nr 2 en 5, wat bij de mens nu één chromosoom is, moet je dan soms ook concluderen dat het grotere chromosoom de ander opat? Of kun je wellicht spreken van mannelijk - vrouwelijk, positief of negatief geladen?

Daarbij een verdiepende vraag. Het kan vergezocht zijn, maar misschien ook niet, dat laat ik aan jullie. Evolutie heeft naar mijn idee veel met chromosomen te maken. Men spreekt namelijk van een nieuw/hoger organisme/diersoort als het chromosomenaantal verschilt, en voortplanting onmogelijk is (althans, om een vruchtbaar organisme voort te brengen, aangezuen de lijger/muilezel). Bestaat er een soort van chromosomale chronologische

cladistiek lijst?

Een bij de mens aanwezig chromosoom is een samenvoeging van chromosoom 5 en 2 bij de chimpansee. Hier moest ik aan denken toen ik las dat twee sterrenstelsels gaan samenvoegen. Zoals twee chromosomen er een combinatie van kunnen maken in één chromosoom, zo doen organismen dat ook, namelijk door een kind te krijgen. Wellicht sterrenstels ook? Is Andromeda of de Melkweg eigenlijk positief/negatief geladen? Wel weet ik dat ze beiden counter-clockwise draaien. Planten hebben heel veel chromosomen, dieren minder. Planten waren er ook eerder, dus dat klopt. Ook al is het allemaal niet simpel en lineair, toch zie je in grote lijnen organismen met veel chromosomen naar weinig ontwikkelen. Alsof het dus de weg van de evolutie is om te streven naar minder (chromosomen).

Wellicht is het te ver gezocht, maar misschien kan iemand me in dat geval op het juiste pad zetten. Alvast dank.

Resumé:

Mijn vraag is dus of ee een logische opeenvolging van chromosomen (en daarmee dus van de dieren) al eens onderzocht is, om daarmee evolutionaire stappen te ontdekken.
The most incomprehensible thing about the universe is that it is comprehensible

Terug naar “Theorieontwikkeling”