317070 schreef:
En wat zou een land winnen met het eigenaar zijn van een multinational? Wat zou België bijvoorbeeld met coca-cola moeten doen?
Coca-cola belastingsgeld of geld uit de staatskas geven om in België bedrijven op te starten en niet in lageloonlanden. Je krijgt dan wel een zeer belangrijk evenwicht dat door lobbyen tot stand zou kunnen komen.
De winst die de staat maakt via de lonen van de toekomstige arbeiders en ambtenaren van het binnenkomende bedrijf Coca-cola, moet opwegen tegen het geld wat de staat op voorhand aan Coca-cola geeft.
En ten tweede; Coca-cola moet op DEZE NIEUWE MANIER er voordeel uithalen om naar België te komen met bedrijven, en niet naar Roemenië bijvoorbeeld. Eventueel door middel van continue subsidies, in dit voorbeeld van België; en die dan ook opwegen tegen de winst die België maakt van de lonen.
Ik vind dit een ideale constructie voor welvarende landen met heden nog een vrij goede staatskas, en waar heden multinationals uit weg trekken t.g.v. de hoge lonen.
Dit is allemaal theorie, en misschien is het zelfs niet mogelijk in de praktijk.
Maar dat weet ik dus zelf niet.
Ik vergeet het bijna te zeggen. Maar het is om meer jobs te creëren.