klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Vraag rond aarding

Benm schreef: Om het nog verwarrender te maken: In nederland werd ook een systeem gebruikt met een vijfpolige stekker met daarop 1 aarde, 2 nullen en 2 fasen.
Je doelt hier waarschijnlijk op de Perilex stekker. Die wordt in Nederland nog steeds gebruikt, en ook in Duitsland en Zweden.
Behalve de door jou beschreven variant met voeding uit twee gekoppelde groepen wordt dezelfde stekker ook gebruikt voor kooktoestellen met een echte driefasen aansluiting.
Die hebben dus niet een andere stekker, maar dezelfde stekker die anders is belegd. Het is dus altijd uitkijken als je een toestel met zo'n stekker aansluit, je moet goed controleren hoe de wandcontactdoos en het apparaat zijn aangesloten.
Wouter Bosmans

Beste,
Toevallig ben ik van België  :) .

Op meerdere kasten vind ik een sticker terug "2X230V+Aarding" of op iets oudere "2X220V+Terre".

Als ik meet bekom ik tussen de nul en de aarding 0V.
Tussen fase en aarding staat 230V en tussen fase en nul natuurlijk ook 230V.

Gezien tussen aarding en de nul 0V staat kan je dus ook echt over een nul spreken.

Zijn dan de stickers "2x230V" of "2x220v" fout en zou dit "230V 1N" moeten zijn?
king nero

Hoe worden die kasten gevoed? Vanuit "het net", of van een transfo in het bedrijf?
Zelfde vraag voor de oorsprong van de aarding?

Wat jij de nul noemt, kan ook een fase zijn van een oude transfo die (aan die fase) ook aan de aarding ligt.
Kan ook zijn dat het net veranderd is, en de stickers niet. Dan heb je inderdaad 1 fase van een 400V-net en een 'echte) nul.
Wouter Bosmans

Er is geen transformator binnen het bedrijf aanwezig, of toch geen grote die de verdeelbord van stroom voorziet.

De stroom komt in de tellerkast binnen volgens "3x400V+N". Alleen de Nul en L1 zijn doorverbonden naar het hoofdbord. L2 en L3 zijn niet aangesloten.

De sticker 2x230V doet mij denken aan 2 fases in plaats van 1 fase en nul.
Als ik een driefasig net tegenkom met sticker "3x230V" heb je ook 3 fases (en geen nul) met een lijnspanning tussen 2 willekeurige fases van 230V.

Ofwel snap ik niet hoe je die stickers moet lezen, ofwel is de aanduiding fout haha .
king nero

In bovenstaand geval zijn de stickers duidelijk verkeerd. je hebt een nul en een fase, en geen 2x fase.
Wouter Bosmans

Oke, dat is duidelijk.

Ik snap niet hoe die borden ooit door de keuring zijn geraakt,
als er één ding is wat je in het groot in het geel aan de buitenkant ziet is het die plakker wel.

Heel hard bedankt bij jullie hulp!
Benm

Je doelt hier waarschijnlijk op de Perilex stekker. Die wordt in Nederland nog steeds gebruikt, en ook in Duitsland en Zweden.
Behalve de door jou beschreven variant met voeding uit twee gekoppelde groepen wordt dezelfde stekker ook gebruikt voor kooktoestellen met een echte driefasen aansluiting.
Die hebben dus niet een andere stekker, maar dezelfde stekker die anders is belegd. Het is dus altijd uitkijken als je een toestel met zo'n stekker aansluit, je moet goed controleren hoe de wandcontactdoos en het apparaat zijn aangesloten.
Perilex, dat is hem inderdaad. Overigens wel apart dat men exact dezelfde stekker gebruikt voor driefasen... geen idee wie het bedacht heeft, maar als je je oven in het verkeerde stopcontact steekt loopt dat denk ik niet best af.

De driefasenstekkers die ik in gedachten had zijn die ronde, al dan niet voorzien van een nul.
Victory through technology
Wouter Bosmans

Waarom gebruikt men eigelijk niet gewoon overal 3x400V als drijfkracht?
Ze hebben in Europa bijna zo goed als overal 230V netspanning voor gewone stopcontacten en een simpele stekker die overal werkt...
Die meerdradige stekkers voor fornuizen werken dus op de ene plaats perfect en diezelfde stekker met datzelfde apparaat in een ander land is opeens levensgevaarlijk... 
klazon
Pluimdrager

Niet alleen in een ander land. In dezelfde straat kan het al fout gaan. Als je een fornuis dat bedraad is voor 2 maal 1 fase aansluit op een wandcontactdoos die bedraad is met 3 fasen, dan gaat een deel van je fornuis in de gloria.
Daarbij komt dat voor 3 fasen de stekkerbezetting vastligt, maar voor 2 maal 1 fase doet iedereen maar wat. Dus in alle gevallen moet je goed nagaan of de stekker en de wandcontactdoos wel op dezelfde manier bedraad zijn.
Wouter Bosmans schreef: Waarom gebruikt men eigelijk niet gewoon overal 3x400V als drijfkracht?
Historisch zo gegroeid.
Wouter Bosmans

Voor zekerheid geld dus hier in de praktijk meten is weten. Maar hier in België gaat de stroom binnenkort toch uit als we de politiek en Electrabel moeten geloven dus dan hebben we dat hier niet meer nodig.  :)
Benm

De hele gedachte achter die perilex groepen met 2 (normaliter gelijke) fasen en 2 nullen heb ik nooit echt begrepen. Feitelijk zou het ook gewoon kunnen met een 2-polige (+aarde) stekker. Uiteraard wel een iets zwaarder exemplaar gezien het 32 ipv 16 ampere aan moet kunnen. Wellicht is er een of andere historische reden voor.

Tegen meten en weten is niets in te brengen, lijkt me uiterst verstandig bij een vreemde aansluiting. Enige nadeel aan meerfasige systemen is dat je met en gewone multimeter de volgorde van de fasen niet kunt meten. Er bestaan wel relatief eenvoudige meters waarmee je dat kunt vaststellen, voor een installateur ongetwijfeld de moeite om te voorkomen dat motoren (van bijv de afzuiging oid) per ongeluk de verkeerde kant op draaien :)
Victory through technology
king nero

Benm schreef: De hele gedachte achter die perilex groepen met 2 (normaliter gelijke) fasen en 2 nullen heb ik nooit echt begrepen. Feitelijk zou het ook gewoon kunnen met een 2-polige (+aarde) stekker. Uiteraard wel een iets zwaarder exemplaar gezien het 32 ipv 16 ampere aan moet kunnen. Wellicht is er een of andere historische reden voor.

Dan kun je klassieke draad (2.5mm²) gebruiken. 
klazon
Pluimdrager

De simpele reden is dat eindgroepen in Nederland maximaal 16A mogen zijn.
king nero

is dat met smeltzekeringen of magnetisch?
in B mag je een smeltpatroon 16A vervangen door een automaat 20A (en alle andere waarden door een automaat 1 stap hoger).
klazon
Pluimdrager

In Nederland wordt geen onderscheid gemaakt tussen smeltveiligheden en automaten, in beide gevallen 16A.
Er is wel onderscheid in afschakelkarakteristiek. Bij automaten in woonhuizen is het gebruikelijk om de B-karakteristiek te kiezen, die komt het best overeen met de gebruikelijke smeltveiligheden. Op de automaat staat dan B16.

Terug naar “Elektrotechniek”