je zegt het al... doorbreken gaat gepaard met een knal...
Nee, niet het doorbreken van het geluid gaat gepaard met een knal. Ook wanneer een vliegtuig sneller dan het geluid blijft vliegen blijf je overal waar dit vliegtuig overvliegt een knal horen.
Op
deze pagina zie je hier een mooie demonstratie van. Wanneer je het vliegtuig langzamer dan Mach 1 laat vliegen, zie je dat er cirkels om het vliegtuig blijven (de geluidsgolven). Je hoort het vliegtuig dan ook naderen.
Wanneer het vliegtuig met Mach 1 of sneller vliegt, zie je dat de golf-fronten zich opstapelen, waardoor achter het vliegtuig een V vom ontstaat. Dit is een ophoping van geluidsgolven, die de grote knal veroorzaakt.
Doorbreken van deze snelheid gaat gepaard een knal, maar wat gebeurd er dan bij de aarde? Of op de grens van onze dampkring
Binnen de atmosfeer is er sowieso niets aan de hand. De atmosfeer draait immers net zo hard als de aarde, dus alles staat stil ten opzichte van elkaar.
Buiten de atmosfeer is het zo dat aan een belangrijke voorwaarde voor geluid niet wordt voldaan: er is geen medium waarin de geluidsgolf zich kan verplaatsen. Er bestaat dus geen geluid buiten de atmosfeer.
Niet dat het er toe doet, maar toch even een aanvulling: de geluidssnelheid is de snelheid waarmee geluid zich voortplant in lucht. In een ander medium is dit een andere snelheid. Dus ook al was er erg ijle lucht buiten de aarde, dan nog zou er niets gebeuren omdat de snelheid van de aarde dan niet groter is dan de geluidssnelheid in deze ijle lucht.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic