Appeltaart123
Artikelen: 0

Sperma in oog

Mijn vriendin maakte een niet nader te specificeren opmerking over spermacellen wanneer men sex heeft op de huid of bijvoorbeeld in het oog terrecht komt.
Ik ga er verder niet in hoe deze vraag tot stand is gekomen... :)

Spermacellen kunnen een eicel doordringen. Zou een zaadcel ook een oogbal kunnen binnendringen indien het in contact komt ? 
Wat zijn de eventuele complicaties?

Een rare, niet allerdaagse vraag, maar wel zeer benieuwd of dit mogelijk is.

the4dimensions

Re: Sperma in oog

De reden waarom spermacellen de eicel kunnen doordringen, is omdat ze een bepaald enzym meedragen in hun acrosoom (aanhangsel van de kop) die de eiwitlaag rond de eicel afbreekt. Het oog gebruikt echter andere manieren om zich te beschermen dus het lijkt me niet aanemelijk dat een spermacel zich door je oog zal 'boren' ;)
Appeltaart123

In virto zijn spermacellen wel in staat om agar door te dringen, ik vraag me af waarom een oogbal dan niet?
the4dimensions

Wel ik weet niet hoe groot een spermacel is en hoe poreus agar/een oogbol, hoornvlies enz...
Anton_v_U

Ik zou niet weten waarom een oogbal in agar zou doordringen.
Benm

Tja, alle gekheid op een stokje zullen we maar zeggen.

Ogen hebben een behoorlijk sterk immuunsysteem, juist omdat ze behoorlijk gevoelig zijn voor het binnenhalen van allerhande lichaamsvreemde zaken.

Eicellen zijn uitzonderlijk in de zin dat ze kunnen fuseren met een andere menselijke cel - voor zover mij bekend kan geen enkele normale menselijke cel (met de volle set chromosomen) dat, ongeacht of die nou in je oog, mond of waar dan ook zit.

Enige gevaar zou kunnen zijn dat een SOA wel via een oog overgedragen kan worden (herpes oid), maar de kans daarop via andere intieme routes lijkt me niet kleiner.
Victory through technology
Anton_v_U

Als ik dit soort plaatjes zie vraag ik het me toch af of TS een punt heeft. 

Afbeelding

Veilig vrijen is natuurlijk altijd aan te raden:

Afbeelding
rwwh

Dus wat is de relatie tussen sperma en grijze staar?
Anton_v_U

Troebele vloeistof, lijkt wel een beetje op elkaar vind je niet? Excuus, ik heb wat moeite om het onderwerp serieus te nemen, ik zal me wat wetenschappelijker opstellen.
Benm

Als iemand het zich serieus afvraagt verdient het m.i. ook een serieus antwoord, zelfs als de vraag in eerste instatie wat biar is.

Eerlijkgezegd denk ik niet dat er iets 'bijzonders' is dat sperma schadelijk maakt voor het oog. Dat verhaal van cellen doorboren kun je gerust vergeten. Zou het waar zijn dan zou het ook gelden voor andere cellen zoals die in de vagina, mond, etc. Daarvan is voor zover ik weet geen sprake.

Uiteraard kan het wel voor irritatie zorgen, maar dat geldt voor vrijwel alles dat normaliter niet in/op het oog tuishoort. Iets als jus d'orange in je oog gieten is ook bepaald niet prettig, maar mits steriel ook niet direct gevaarlijk. Het gevolg zal vooral traanproductie zijn, wat een prima natuurlijk mechanisme is om iets uit het oog te verwijderen.
Victory through technology
anusthesist

Sperma in het oog levert geen problemen op, behoudens waarschijnlijk wat irritatie. Spermacellen zijn zo gebouwd dat ze overleven in het milieu van de vagina en cervix door hormonale aanpassingen bij de vrouw tijdens de vruchtbare periode. Aangezien het oog niet lijkt op de cervix zal het niet doordringen. 

Opmerking moderator

Vanwege de voldoende antwoorden lijkt me dit topic een 'closed case'
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”