forumask
Artikelen: 0

anaerobe microorganismen

Hallo,

Ik las dat planten ook zuurstof nodig hebben om suikers etc af te breken en energie te produceren. Hoewel planten netto zuurstof produceren, nemen ze het ook op. Toen las ik op dezelfde site "all living organisms need oxygen to live, therefore also plants".
Nu begrijp ik dat van die planten wel dat ze ook zuurstof opnemen, maar hoe zit dat met anaerobe microorganismen? Dit zijn toch ook levende organismen, dus volgens de uitspraak hierboven hebben ze ook zuurstof nodig? Nochtans dacht ik dat anaerobe organismen meestal niet overleven in een zuurstof omgeving?
the4dimensions

Re: anaerobe microorganismen

Ze zijn inderdaad wat te kort door de bocht gegaan.
Er zijn anaerobe organismen die de aanwezigheid van zuurstof verdragen, maar er zijn er ook waarvoor het zeer toxisch is. Feit is dat ze geen zuurstof nodig hebben om te overleven maar andere processen zoals gisting gebruiken.
anusthesist

Zoals the4dimensions terecht zegt, is de uitspraak op die site dat alle levende organismen zuurstof nodig hebben om te overleven, onjuist. Obligaat anaeroben kunnen juist helemaal niet overleven in een omgeving met zuurstof. Het bekendste voorbeeld hiervan is denk ik wel de bacterie Clostridium tetani; de bacterie waar je voor ingeënt wordt (de tetanusprik) als je een wond hebt met straatvuil erin, om de ernstige en bijna altijd fataal verlopende ziekte 'tetanus' te voorkomen (niet te verwarren met het symptoom 'tetanie' wat meerdere oorzaken kan hebben zoals een diepe hypocalciëmie).

Zie ook: 'During vegetative growth, the organism cannot survive in the presence of oxygen'

Bron: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Clostridium_tetani
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
forumask

Oke bedankt om dit uit te klaren voor mij!

Terug naar “Immunologie en microbiologie”