Zoals met vrijwel elk biologisch proces, is er in het geval van slaaphoeveelheid waarschijnlijk een optimum-kromme te tekenen. Dat houdt in, dat te weinig slaap slecht is en teveel ook, en dat er een optimale hoeveelheid slaap is (de beste prijs/kwaliteit verhouding zeg maar ).Anthrax schreef:heffen de voordelen van slaap de nadelen niet op denken jullie?
als ik maar 7 uur slaap zoals ik meestal doe dan ben ik de volgende dag nog altijd moe... kan toch niet zo gezond zijn?
Wat betreft hoe je je voelt na een bepaald aantal uur slaap:
Slaap vindt plaats in cycli van diepe en lichte slaap, die naar mijn weten rond de 2 uur duren. Ontwaken gaat veel makkelijker vanuit de lichte dan vanuit de diepe slaap. In jouw geval kan het dus zijn dat 7 uur helemaal niet te weinig is voor je, maar dat je dan juist in een van je diepe cycli zit. Het zou goed kunnen dat je je een stuk beter voelt wanneer je bijvoorbeeld 6 of 8 zou slapen. Ik hoorde onlangs van iemand dat er inmiddels zelfs een wekker op de markt is die van dit concept gebruik maakt. Uit de hersengolven is namelijk de slaapcyclus simpel af te lijden, en deze wekker maakt je alleen wakker wanneer je in een lichte slaap cyclus zit.
mzzl!