k.vanveggel
Artikelen: 0

Zuurbasereactie met citroenzuur

Hallo,

Ons profielwerkstuk gaat over de vergrauwing van witte was. Om grauwe was weer wit te krijgen zou je de was in citroenzuur kunnen leggen. Het zuur reageert dan met de calciumcarbonaat die op het textiel zit. De calciumcarbonaat is de neerslag die de vergrauwing veroorzaakt. Om goed uit te kunnen leggen wat er gebeurd hebben we de reactievergelijking nodig. We lopen helaas vast bij het vaststellen van deze vergelijking.
We zijn al zover dat citroenzuur C6H8O7 is en dat het een driewaardig zuur is en daarom 3 H+ kan afstaan. Calciumcarbonaat (of eigenlijk de carbonaat alleen) is een base en er treedt dus een zuurbase-reactie op. Wij hebben echter geen idee hoe dit gaat, zouden jullie ons op weg kunnen helpen?
C6H8O7 + CaCO3 =.............

Groetjes,
Jisse en Kim
Fuzzwood

Re: Zuurbasereactie met citroenzuur

Citroenzuur kun je schrijven als H3B (B niet te verwarren met het element borium; B staat hier voor de geconjugeerde base). Hoe werken zuurbasereacties met carbonaat in het algemeen?

Bedenk verder dat, ook al is calciumcarbonaat een heel slecht oplosbare stof, er toch altijd moleculetjes calciumcarbonaat opgelost zullen zijn als ionen. Het carbonaation is dan beschikbaar voor de zuurbasereactie.
k.vanveggel

Bij zuurbase-reacties met carbonaat wordt meestal H2CO3 gevormd omdat carbonaat 2 H+ kan opnemen.
Dus jij bedoelt dat je dan de reactie krijgt H3B + CO32---> HB + H2CO3, want de carbonaat neemt 2 van de 3 H op omdat deze 2- is.
Klopt dit?
Fuzzwood

Klopt deels. Je mag best meerdere moleculen in de reactie betrekken. Hoeveel moleculen van beide heb je nodig om zowel citroenzuur als carbonaat voledig te laten reageren?
k.vanveggel

Ik snap je niet, want links en rechts van de pijl zijn toch evenveel H's, B's C's en O's?
Fuzzwood

Klopt. Maar citroenzuur heeft 3 en niet 2 H+ die kunnen reageren. Hoe ga je dat oplossen?
k.vanveggel

Ik snap wat je bedoeld, maar ik kom er niet uit.
Steeds klopt er iets niet, bij deze kloppen de H’s niet:
2 H3B + 3CO32-à HB + 3H2CO3
Links is 6 H’s , rechts is 7 H’s
Toen ging ik nadenken hoe ik de H’s gelijk kon krijgen en kreeg ik dit:
2H3B + 2,5 CO32-à HB + 2,5 H2CO3
Je mag echter geen halve coefficienten hebben dus werd het:
2H3B + 5 CO32-à HB + 5 H2CO3, de H3B en de HB moeten daarbij ook x2 gedaan worden dus:
4H3B + 5 CO32-à 2HB + 5 H2CO3
Nu kom ik rechts echter 2 H’s tekort.
Fuzzwood

Er hoeft dan ook niet per se HB te ontstaan. H3B is een 3-waardig zuur weet je nog? B3- mag dus ook. Als je de eerste reactievgl in jouw laatste bericht hierop aanpast zit je goed. ;)
k.vanveggel

Dus:
2 H3B + 3CO32 --> 2 B3- + 3H2CO3
Dit is dan de goede reactievergelijking? En B3- ontstaat omdat H3B 3 B's kan afstaan wanneer het citroenzuur volledig reageert. Wat nu dus ook gebeurd in de reactievergelijking?
Fuzzwood

Dat klopt helemaal (mits je het minnetje links bij de lading van de carbonaat zet)! Nu bestaat er een vervolgreactie. Normaal als je carbonaten met zuur laat reageren, ontstaan er belletjes. Dat zal hier ook gebeuren. Kun je bedenken welk gas dat is en hoe dat uit 1 molecuul H2CO3 ontstaan kan?
k.vanveggel

2 H3B + 3CO32- --> 2 B3- + 3H2CO3 --> 2 B3- + 3 H2O + 3 CO2
Fuzzwood

Uitstekend. :)

Terug naar “Huiswerk en Practica”