Mijn post haakt toch in op jullie posts: dat het de heilige graal zou zijn e.d. Ik denk van niet, en ik denk ook niet dat je daarmee zelfbewustzijn oid verklaart. Je meet functioneel hoe neuronen met elkaar communiceren, dat maakt niet opeens dat je binnen dat frame wat kwantitatief is, iets haalt dat kwalitatief is zoals herinneringen, zelfbewustzijn, dromen etc.
Ik snap jullie gedachtegang wel, ik vind het alleen nogal wat opportunistisch en ietwat naïef.
Ik denk dat het brein te complex is om er vanuit te gaan dat door de onderlinge relatie tussen communicerende neuronen in kaart te brengen je opeens kunt roepen: eureka! dus daar zitten de herinneringen! Dat weten we op macro-anatomisch niveau, op anatomisch niveau en neurotransmitterniveau, op netwerkniveau etc. Neuron A dat vuurt naar neuron B > etc etc. is per definitie al op netwerkniveau. Door de actiepotentiaal van alleen neuron A te meten plopt er niet opeens een herinnering op. Dat is juist het gevolg van long term potentation, synaptische connectiviteit en derhalve niet op niveau van 1 neuron.