Hieronder volgt mijn persoonlijke mening, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring, die je al dan niet ter harte kunt nemen.
Ik ben een eerstejaars wis- en natuurkundestudent (dubbele major) in Utrecht. Op de middelbare school bestond mijn vrijetijdswiskunde uit een aantal onderdelen:
-- het via internet volgen van vakken die op universiteiten worden gegeven. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van MIT (of op YouTube) voor 18.01: Single Variable Calculus. Begint echt 'from scratch' en moet goed te doen zijn als je wiskunde 'graag doet' / aanleg hebt. Op de MIT-sites staat dit compleet met toetsen, huiswerkopgaven en weet ik het wat allemaal. Zeer aan te raden, omdat je ook meteen aan het Engels went
-- voor een groter deel: het maken van / oefenen met olympiades. Meer dan wat dan ook geeft het je een basis die veel belangrijker is dan feitenkennis, namelijk creativiteit en inzicht. Je gaat er gegarandeerd ook meer lol aan beleven dan calculus. Pak er een finale van de Vlaamse wiskunde olympiade bij, en kijk maar hoever je komt zou ik zeggen. Schaf een boek of dictaat aan wat over dat soort onderwerpen gaat. Die feitenkennis komt je vast nog wel van pas, maar het gaat er om hoe je de stellingen toepast! Dat is waar wiskunde om draait: niet het leren van stellingen, maar het ontdekken van nieuwe stellingen / bewijzen.
Ik zou er niet eens aan moeten denken om zoiets ontzettends abstracts als lineaire algebra te volgen terwijl je nog in het middelbaar zit. Laat die abstracte 'hogere' wiskunde gewoon over je heen komen op de uni, als je voldoende inzicht m.b.v. andere soorten wiskunde hebt gekweekt gaat het je toch makkelijker af. Je leert om 'door formules heen te kijken' en pikt concepten sneller op. Ik volg het vak lineaire algebra nu al een aantal weken. Ik wist er vrijwel niks vanaf, maar veel problemen heb ik er niet mee.