Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
BurgieKing
Artikelen: 0

Integraal in Maple

Beste,

Ik moest voor de volgende functie de limiet voor x naar + oneindig zoeken. Met de hand lukt het, maar als ik met Maple wil controleren of het juist is, wil hij precies niets berekenen. Iemand enig idee hoe dit komt?

Bijlagen
Schermafbeelding 2015-01-12 om 22
Schermafbeelding 2015-01-12 om 22 356 keer bekeken
Schermafbeelding 2015-01-12 om 22
Schermafbeelding 2015-01-12 om 22 356 keer bekeken
Flisk

Re: Integraal in Maple

Als het niet werkt kan je gewoon een grote waarde invullen, dan krijg je 0, zie foto (klik erop voor groter beeld). Het is niet echt een normale functie, maple zal waarschijnlijk moeite hebben om tot een eenduidig antwoord te komen.
limiet
limiet 389 keer bekeken
Overigens ben ik wel geïnteresseerd in de uitwerking met de hand. Zou je die willen posten?
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.
BurgieKing

Re: Integraal in Maple

Flisk schreef: Als het niet werkt kan je gewoon een grote waarde invullen, dan krijg je 0, zie foto (klik erop voor groter beeld). Het is niet echt een normale functie, maple zal waarschijnlijk moeite hebben om tot een eenduidig antwoord te komen.
Afbeeldinglimiet.JPG

Overigens ben ik wel geïnteresseerd in de uitwerking met de hand. Zou je die willen posten?
Ok, bedankt!

Met de hand kan je de exp(-x) uit je integraal plaatsen en je integraal beschouwen als F(x), dan krijg je de limiet van F(x)/exp(x) dat oneindig op oneindig is. Hier pas je l'Hopital toe en krijg je het integrandum op exp(x), wat weer niet te berekenen valt. Vervang je echter die sinus door zijn boven en ondergrens het je een supremum en een infimum, waarvoor de limiet wel kan berekend worden en 0 is. En dan insluitstelling bewijst dat het 0 is :) 

Terug naar “Wiskunde”