d.achterhuis
Artikelen: 0

Hoogte vloeistofkolom m.b.t. hydrostatische druk

Dag allen,

Ik heb een huiswerk vraagstuk waar ik niet uit kom.
De leraar natuurkunde heeft dit proberen uit te leggen door gebruik te maken van een kruisvergelijking, echter werd ik hier niet veel wijzer van.
Hopelijk is er hier iemand die dit kan verduidelijken (eventueel zonder gebruik te maken van een kruistabel want dan loop ik wel vaker vast).

Vraag: In een tank zit 200 kg zwavelzuur. Welke druk oefent de vloeisof op de bodem uit, als het oppervlak 120 dm2 bedraagd?

P= h* Rho * g

Rho= 1,84*103kg/m3
g= 9,81 m/s2

Nu mis ik dus nog de hoogte van de vloeistofkolom, hoe bereken ik deze? mogelijk is hier een formule voor i.p.v. het gebruiken van een kruistabel?

Zo heeft de leraar het uitgelegd: als 1 dm3 = 1,84*103 kg/m3 dan zou 200 kg = 108,70 dm3 zijn. hierop zou 108,70 dm3 / 200 dm2 = 0,91 dm
Mij is dan volledig onduidelijk waarom 200 kg het zelfde is als 200 dm2.

Alvast vriendelijk bedankt!!

Opmerking moderator

Dit bericht past beter binnen huiswerk en practica en is daarom verplaatst
Jan van de Velde
Moderator

Re: Hoogte vloeistofkolom m.b.t. hydrostatische druk

die uitleg kan ik niet volgen.

als je de hoogte van de vloeistofkolom zoekt, kun je beter eens even ál je gegevens op een rijtje zetten:

ρ= 1,84*10kg/m3
g= 9,81 m/s2
m = 200 kg
Abodem= 120 dm²
p= ??

geen formules te bedenken waarmee dit rechtstreeks door simpel invullen is op te lossen.

Hét adagium in dit soort gevallen, als je niet kan wat je wil, wil dan maar wat je kan.

Is er iets, en we weten nog niet of dat nuttig zou kunnen zijn maar dat doet er in eerste instantie niet toe, dat je met deze gegevens wél zou kunnen berekenen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
d.achterhuis

Jan van de Velde schreef: die uitleg kan ik niet volgen.

als je de hoogte van de vloeistofkolom zoekt, kun je beter eens even ál je gegevens op een rijtje zetten:

ρ= 1,84*10kg/m3
g= 9,81 m/s2
m = 200 kg
Abodem= 120 dm²
p= ??

geen formules te bedenken waarmee dit rechtstreeks door simpel invullen is op te lossen.

Hét adagium in dit soort gevallen, als je niet kan wat je wil, wil dan maar wat je kan.

Is er iets, en we weten nog niet of dat nuttig zou kunnen zijn maar dat doet er in eerste instantie niet toe, dat je met deze gegevens wél zou kunnen berekenen??
Het adagium deed een lampje branden:

m = 200 kg
dus F = 200 * 9,81 = 1962 N

A = 120 dm2
  = 1,2 m2

P = F / A
= 1962 / 1,2 = 1635 Pa

Echter snap ik nog steeds niet hoe mijn leraar bij zijn berekening komt.
Er zit tussen de uitkomst van mij (hierboven vermeld) en de leraar (klik) dan ook een verschil van 12 Pa.
In deze link de berekening volgens mijn leraar. Hierbij is dus de vraag of dit ook een goede manier is (gezien het verschil in uitkomst) maar vooral waar de geel gearceerde 200 dm2wegkomt.
aadkr
Pluimdrager

in de berekening van je leraar , deelt hij door 200 dm^2
moet volgens mij zijn: 120 dm^2
d.achterhuis

aadkr schreef: in de berekening van je leraar , deelt hij door 200 dm^2
moet volgens mij zijn: 120 dm^2
 Yes yes yes!!!

Nu klopt die helemaal, ik dacht al; hoe kan die van 200 kg 200 dm2maken :oops:

Thnx a lot aadkr
Jan van de Velde
Moderator

uitwerking
uitwerking 1191 keer bekeken

hij deelt niet werkelijk door 200, hij noteert slechts abusievelijk 200, want achter die deling staat wél een antwoord dat overeenkomt met delen door 120. 

overigens ben je nu, door het "adagium" op een idee gekomen voor een veel rechtstreeksere oplossing dan die via de hoogte van de vloeistofkolom. 

verder hadden m en ρ je op de idee kunnen brengen en volume te gaan berekenen. 
vervolgens brengen een oppervlak en dat volume je op een idee om een h te gaan berekenen
en zo kom je met dat "als je niet kan wat je wil dan moet je maar willen wat je kan" meestal wel tot een goed einde. In dit geval tot een zeer spoedig einde zelfs: degene die de oefening maakte wilde die lastiger maken door er die dichtheid in te brengen. Wat die vergat was dat hij daarvoor een massa moest geven, en daarmee ineens een gigantische shortcut creëerde.   ](*,)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Jan van de Velde
Moderator

(eventueel zonder gebruik te maken van een kruistabel want dan loop ik wel vaker vast).

het komt erop neer dat je weet dat je een volume van 108,7 dm³ hebt, en een bodemoppervlak van 120 dm². Je wil de hoogte weten.

je kunt ook gewoon formule verbouwen

basisschoolformule:
V= l x b x h 
l x b = 120 dm²

108,7= 120 x h 

met balansmethode wiskunde (of met noodhulpjes als een formuledriehoekje of een 6-3-2- truukje) weet je dan dat h= 108,7/120 =0,91 dm
d.achterhuis

Jan van de Velde schreef:  
het komt erop neer dat je weet dat je een volume van 108,7 dm³ hebt, en een bodemoppervlak van 120 dm². Je wil de hoogte weten.

je kunt ook gewoon formule verbouwen

basisschoolformule:
V= l x b x h 
l x b = 120 dm²

108,7= 120 x h 

met balansmethode wiskunde (of met noodhulpjes als een formuledriehoekje of een 6-3-2- truukje) weet je dan dat h= 108,7/120 =0,91 dm 

Jan van de Velde schreef: Afbeeldinguitwerking.JPG

hij deelt niet werkelijk door 200, hij noteert slechts abusievelijk 200, want achter die deling staat wél een antwoord dat overeenkomt met delen door 120. 

overigens ben je nu, door het "adagium" op een idee gekomen voor een veel rechtstreeksere oplossing dan die via de hoogte van de vloeistofkolom. 

verder hadden m en ρ je op de idee kunnen brengen en volume te gaan berekenen. 
vervolgens brengen een oppervlak en dat volume je op een idee om een h te gaan berekenen
en zo kom je met dat "als je niet kan wat je wil dan moet je maar willen wat je kan" meestal wel tot een goed einde. In dit geval tot een zeer spoedig einde zelfs: degene die de oefening maakte wilde die lastiger maken door er die dichtheid in te brengen. Wat die vergat was dat hij daarvoor een massa moest geven, en daarmee ineens een gigantische shortcut creëerde.   ](*,)

En weer werd ik wijzer door deze berichten, echt super bedankt!

Weet wel... 4 maanden geleden wist ik nog niet eens wat een kwadraat, metriek stelsel of eenhedenvergelijking was.
Maar na lang wikken en wegen is mij (bijna) al het bovenstaande geheel duidelijk geworden.

Nogmaals enorm bedankt allen!

Terug naar “Huiswerk en Practica”