In physics I trust schreef:
Je kan de superpositie maken van de twee bijdragen tot het weerstandsmoment: enerzijds de plaat; anderzijds de rib. De formule voor een rechthoekige doorsnede is bh³/12; verder moet je de stelling van Steiner gebruiken om ten opzichte van dezelfde as te werken. Om welke as grijpt het moment aan?
Dit komt me bekend voor, maar ik merk al dat `t nog verder weg zit dan ik gehoopt had
. het moment grijpt over de lengte as aan in ieder geval.
maar als ik je goed begrijp moet ik t geheel dan als een T profiel zien, waar ik dus de 2 liniaire traagheidsmomenten bij elkaar mag optellen (over dezelfde lijn).
king nero schreef:
ipit, over welk moment spreek je?
het buigend moment tgv. de kracht? die zal - zoals je wel weet - tov. de neutrale vezel van het geheel optreden (zolang je in het elastisch gebied blijft). Op voorwaarde dat beide onderdelen samenwerken natuurlijk.
Ik vermoed echter dat je het niet hierover hebt.
Ik zie op de tekening geen krachten of momenten, geen randvoorwaarden of opleggingen, dus voorlopig is het gokken.
@ Koen, kun je de schets verduidelijken? Er zal wel een reden zijn waarom de verstijving niet over de gehele lengte van de plaat doorloopt?
ik probeer enkel meer inzicht te krijgen over `t effect van de rib. in werkelijkheid is dit een deel van een groter geheel. de reden dat de verstijving niet over de gehele plaat loopt is eenvoudigweg doordat de laatste 125mm een paar mm uitgefreest zijn in werkelijkheid, en de rib wordt hier liever niet op aangepast (extra bewerking etc.)
het geheel zou ik ook wel willen berekenen maar ik vind moeilijk om dit te vereenvoudigen en toch duidelijk te houden. Dit krachtenspel, krijg ik ook moeilijk in een VLS geplaatst als ik eerlijk ben. dus hoeveel krachten op die plaats komen zou nog een aparte vraag kunnen zijn.