Koenx88
Artikelen: 0

weerstandsmoment tegen buigen en traagheidsmoment

Hoi allemaal,

ik ben er ff een tijdje uit geweest en heb even een opfrisser nodig. ik ben een aanpassing aan het maken op een bestaande machine en heb een rib ter versteviging aangebracht. nu ben ik benieuwd naar het weerstandsmoment tegen buigen en het traagheidsmoment van de plaat met en zonder rib, en waar ik hier meer over kan vinden.

de rib loopt overigens niet over de hele lengte zoals in de afbeelding te zien is.

de casus:
Afbeelding

ik hoop dat jullie me willen helpen. ik zal hier wellicht nog wat vervolgvragen over hebben, ik wil me echt weer verdiepen in deze materie maar ben er nog wat onzeker in.

mvg

Koen
Bijlagen
casus
casus 1528 keer bekeken
In physics I trust

Re: weerstandsmoment tegen buigen en traagheidsmoment

Kan je de afbeelding even opnieuw invoegen?
Ik krijg ze niet te zien ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Koenx88

hmm ik zie `m wel maar heb schijnbaar geen rechten om `t bericht te bewerken..

maar goed bij deze dan:
casus
casus 1538 keer bekeken
In physics I trust

Voor zover ik zie, zit het als volgt: een staalcheck bestaat uit een controle van de doorsnede, van de stabiliteit en van de verbindingen. Je weerstandsmoment heeft betrekking op de doorsnedecontrole; terwijl de verstijvers net zorgen voor een verbeterde stabiliteitscheck (het gaat om een versteviging tegen out-of-plane acties). Zo kan je bijvoorbeeld op het lijf van een hoge balk verstijvers hebben, die eigenlijk ervoor zorgen dat je geen plate buckling hebt in het lijf.

Anderzijds is het iets gecompliceerder dan dat, omdat de klasse van de doorsnede van belang is voor de doorsnedecontrole.
Koenx88

maar de rib heeft wel een effect op `t traagheidsmoment / weerstandsmoment tegen buigen lijkt me, hoe zou ik dit verschil: met/zonder rib kunnen bekijken?
In physics I trust

Je kan de superpositie maken van de twee bijdragen tot het weerstandsmoment: enerzijds de plaat; anderzijds de rib. De formule voor een rechthoekige doorsnede is bh³/12; verder moet je de stelling van Steiner gebruiken om ten opzichte van dezelfde as te werken. Om welke as grijpt het moment aan? 
king nero

ipit, over welk moment spreek je?
het buigend moment tgv. de kracht? die zal - zoals je wel weet - tov. de neutrale vezel van het geheel optreden (zolang je in het elastisch gebied blijft). Op voorwaarde dat beide onderdelen samenwerken natuurlijk.
Ik vermoed echter dat je het niet hierover hebt.

Ik zie op de tekening geen krachten of momenten, geen randvoorwaarden of opleggingen, dus voorlopig is het gokken.

@ Koen, kun je de schets verduidelijken? Er zal wel een reden zijn waarom de verstijving niet over de gehele lengte van de plaat doorloopt?
Koenx88

In physics I trust schreef: Je kan de superpositie maken van de twee bijdragen tot het weerstandsmoment: enerzijds de plaat; anderzijds de rib. De formule voor een rechthoekige doorsnede is bh³/12; verder moet je de stelling van Steiner gebruiken om ten opzichte van dezelfde as te werken. Om welke as grijpt het moment aan? 

Dit komt me bekend voor, maar ik merk al dat `t nog verder weg zit dan ik gehoopt had :oops: . het moment grijpt over de lengte as aan in ieder geval. 
maar als ik je goed begrijp moet ik t geheel dan als een T profiel zien, waar ik dus de 2 liniaire traagheidsmomenten bij elkaar mag optellen (over dezelfde lijn).

king nero schreef: ipit, over welk moment spreek je?
het buigend moment tgv. de kracht? die zal - zoals je wel weet - tov. de neutrale vezel van het geheel optreden (zolang je in het elastisch gebied blijft). Op voorwaarde dat beide onderdelen samenwerken natuurlijk.
Ik vermoed echter dat je het niet hierover hebt.

Ik zie op de tekening geen krachten of momenten, geen randvoorwaarden of opleggingen, dus voorlopig is het gokken.

@ Koen, kun je de schets verduidelijken? Er zal wel een reden zijn waarom de verstijving niet over de gehele lengte van de plaat doorloopt?

ik probeer enkel meer inzicht te krijgen over `t effect van de rib. in werkelijkheid is dit een deel van een groter geheel. de reden dat de verstijving niet over de gehele plaat loopt is eenvoudigweg doordat de laatste 125mm een paar mm uitgefreest zijn in werkelijkheid, en de rib wordt hier liever niet op aangepast (extra bewerking etc.)

het geheel zou ik ook wel willen berekenen maar ik vind  moeilijk om dit te vereenvoudigen en toch duidelijk te houden. Dit krachtenspel, krijg ik ook moeilijk in een VLS geplaatst als ik eerlijk ben. dus hoeveel krachten op die plaats komen zou nog een aparte vraag kunnen zijn.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”