Verbatim
Artikelen: 0

Hefboom in de praktijk

Hallo,

Voor mijn werk moet ik een klem ontwikkelen waarin een symmetrisch uitgevoerde zware as aan één uiteinde geklemd wordt.

hefboom
hefboom 648 keer bekeken

Hoe wordt de kracht berekend die de as uitoefent op het punt dat van onder de as omhoog komt?
En is dit dezelfde kracht die op het bovenste punt uitgeoefend wordt?

Alvast bedankt voor de hulp!
klazon
Pluimdrager

Re: Hefboom in de praktijk

Dan moet je eerst weten hoe zwaar de as is, waar het zwaartepunt ligt, en wat er nog meer aan komt te hangen.
De krachten op beide punten zijn niet gelijk, maar zullen waarschijnlijk weinig van elkaar verschillen.
Anton_v_U

Je mag beide punten kiezen als draaipunt maar als je de kracht in het rechter punt wilt berekenen kies je het linker punt als draaipunt (en omgekeerd). 

De zwaartekracht op de as grijpt aan in het zwaartepunt, maakt niet uit of de as overal even zwaar is, het gaat alleen om de plaats van het zwaartepunt en de grootte (en richting) van de zwaartekracht. Uit een evenwicht van momenten ten opzichte van het gekozen draaipunt bereken je de kracht in het steunpunt.

Terzijde: De reden dat je één van beide punten als draaipunt moet kiezen, is dat de kracht in dat punt niet van belang is voor het momentenevenwicht omdat de arm van deze kracht nul is en het moment dus ook.

Zoals Klazon al opmerkte verandert alles als er nog andere krachten op de as worden uitgeoefend - ga maar eens op het rechter uiteinde zitten.

De krachten op beide steunpunten zijn bij benadering gelijk als de afstand van het zwaartepunt tot beide steunpunten ongeveer gelijk is (klein relatief verschil, bijv. minder dan een % verschil)
Verbatim

Dan is mijn vraag eigenlijk nog niet beantwoord.

Dat de as symmetrisch is geeft aan dat de zwaartekracht in het midden van de as aangrijpt. Stel dat de as 50kg weegt.
Hoe moet ik dan te werk gaan? Welke formules moet ik gebruiken?

Stel dat de as in totaal 2m lang is en het tweede steunpunt op 0,25m aangrijpt
dit alles ten opzichte van het eerste steunpunt. De as kan gezien worden als een lijn omdat het systeem royaal over-gedimensioneerd wordt.
Jan van de Velde
Moderator

pak dit net aan als een massaloze wip met daarop twee personen:

klem
klem 647 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Verbatim

Hartelijk bedankt, dat is een duideiljke infographic.

Ik ben geholpen!

Nogmaals bedankt.
Jan van de Velde
Moderator

Graag gedaan  :)

maar daarmee heb je alléén de kracht op dat bovenste klempunt.

Onderste klempunt gaat ook lukken? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Klassieke mechanica”