Moderators: jkien, Michel Uphoff
Camiel Wijffels schreef: Ik begrijp namelijk uit jouw laatste antwoord (and please tell me if I am wrong) dat 1/H = d/v. Dus wanneer we 3.09x1019 km delen door 72 km/s komen we uit op 13.6 miljard jaar voor de leeftijd van het hellal. Maar als we dezelfde berekening over, laten we zeggen, 10 miljard jaar uitvoeren, komt daar exact hetzelfde antwoord uit. Namelijk een leeftijd van het heelal van 13.6 miljard jaar.
Dit houdt in dat, voor zover ik nu kan zien, de leeftijd van het heelal een stukje, best wel veel of heel erg veel groter is dan de nu aangenomen waarde van ongeveer 13.5 miljard jaar... Of is er een andere dringende reden om aan te nemen dat de leeftijd toch "slechts" 13.5 miljard jaar is?
Ik zal even kijken of ik wat verantwoorde documentatie kan vinden over de waarde van H in het verleden en de toekomst.
berekende Michel de leeftijd van het heelal, door een megaparsec te delen door de Hubble constante
Dus is de reistijd van licht vanaf de Hubble sphere (waar de recessiesnelheid c is) naar ons: 1/H
(op vier decimalen)
Klopt die redenering?