Zou het niet zo kunnen dat bijvoorbeeld Fransen bepaalde genen(-clusters) aan hebben staan, en Engelsen juist uit? Of boeddhisten uit en christenen en joden aan?
In feite zijn dit indirect historisch-sociologische vragen en geen biologische. Wat betreft religies kun je er m.i. wel vanuit gaan, dat het op lange termijn enige invloed zou kunnen hebben. In de tijdspanne dat een religie bestaat, schrijven religies meestal voor, dat er niet onderling mag worden getrouwd. Maar het meten van de verschillen is moeilijk denk ik, wanneer een religie multi-ethnisch is. In dat geval zal het gemeten verschil a.g.v. religieuze richting "verdrinken" in de onderlinge verschillen tussen mensen binnen één geloof.
Bij landsgrenzen moet je nog voorzichtiger opereren. Wanneer je bijvoorbeeld (specifiek) Fransen en Engelsen vergelijkt, is het m.i. relevant, om daarin een meer preciese herkomst-aanduiding te gebruiken dan alleen een moderne landsgrens. Ik denk dat de genetische verschillen tussen een dorpspopulatie in Kent en eenzelfde populatie in Schotland
gemiddeld wel eens groter zouden kunnen zijn, dan tussen het gemiddelde Franse dorp en het gemiddelde Engelse dorp. Ook is er een verschil tussen West- en Oost Frankrijk: van 1060 tot ca 1470 hoorde een groot deel van West-Frankrijk bij Engeland. Daar was ongetwijfeld meer uitwisseling.
Bij elk
paar landen wat je zou willen vergelijken moet je dus nagaan, wat de historische connecties zijn geweest, hoe immigratiestromen zijn verlopen en in hoeverre die immigratie heeft uitgewerkt in assimilatie. Dat laatste is met bepaalde onderlinge groepen het geval, bijv Engelse katholieken die naar Frankrijk zijn gevlucht en Hugenoten die naar Engeland gingen. Gaan deze groepen op in de bevolking, dan zijn er niet zoveel nodig, om je meetresultaat na 300 jaar volkomen in het honderd te gooien. Immers, de succesvolle genenpatronen zijn dan niet alleen geintroduceerd, maar ook verspreid.
Ik zeg bewust 3x "gemiddeld" omdat een van de problemen bij dit soort onderzoek is, om te bepalen wat je wilt meten. Het menselijk genoom is zeer complex. Het is onderscheidend, dat weten we, maar er is nog heel weinig bekend hoe relevant elk onderscheid is. Je kunt bij bevolkingsgroepen eigenlijk niet anders, dan simpelweg optellen van
alle mutaties binnen een bepaald gen, versus het optellen van alle mutaties in hetzelfde gen, bij de vergelijkingsgroep. Je weet alleen dus nooit wat je precies zit te bepalen.. want je weet niet, of je iets overslaat wat relevant is, of iets meetelt, dat bij twee individuen geen enkel relevant verschil oplevert.
Andere vraag: wat zoek je en wat wil je er precies mee aantonen ? Er is in de loop van de 20e eeuw heel wat onzin beweerd over "volksaard". DNA zit een niveau dieper ingebed, in de persoonlijke fysiologie. Het is bijv. de vraag, of cultuur i.h.b. taal niet veel bepalender is voor volksaard dan genen. Ga je dan tussen landen meten, dan vind je niks in de culturele ruis, denk ik.
Ja duhhh.. Fransen hebben misschien
statistisch significant vaker zwart haar (weet ik DNA nodig heb om het te bewijzen)