sensor
Artikelen: 0

Atoom kan op twee plaatsen tegelijk zijn

Honderd jaar na de uitvinding van de quantummechanica is dit vakgebied nog steeds mysterieus in bepaalde opzichten maar gelukkig gaat het om kleine objecten. Maar nu blijkt dat atomen ook op twee plaatsen tegelijk kunnen zijn. Wat komt hier na een voetbal?

http://www.nanowerk.com/nanotechnology-news/newsid=38754.php

http://gdriqfa.unice.fr/IMG/pdf/Dieter-Meschede.pdf
zenn

Re: Atoom kan op twee plaatsen tegelijk zijn

Een voetbal kan bij een strafschop zowel het doel raken als missen maar door het volgen van de bal met onze ogen veranderen we het traject/uitkomst van de actie

Eigenlijk als we onze ogen sluiten bij deze actie weten we niet waar de bal is en zijn de twee opties mogelijk

Het is pas als we kijken dat het resultaat vast ligt

Nu is de vraag hoe kunnen we het resultaat manipuleren
317070

zenn schreef: Nu is de vraag hoe kunnen we het resultaat manipuleren
We weten helaas dat we de uitkomst niet kunnen manipuleren.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
descheleschilder

Ik neem toch aan dat bij een partijtje voetbal de spelers niet met hun ogen dicht een strafschop nemen, en het wel of niet scoren voornamelijk afhankelijk is van hoe de strafschop genomen wordt. En wat als heel de wereld via een t.v. meekijkt? Ik denk dat het resultaat voor mensen die niet kijken weldegelijk vastligt, net zoals het volgens mij vastligt wat de spin van een deeltje is dat ergens waar wij het niet kunnen waarnemen een soortgelijke reactie aangaat als in een meting door ons van de spin van het deeltje.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
physicalattraction
Moderator

Opmerking moderator

Let op: deze topic gaat over het technologische hoogstandje dat nu ook hele atomen in superpositie gebracht zijn, i.p.v. kleinere deeltjes zoals elektronen. Deze topic gaat niet over de filosofische betekenis van waarnemen!
sensor

De onderzoekers hebben een mooi plaatje van het atoom op twee plaatsen. het atoom is gesplitst en beide atomen zijn verschoven.

Atoom op 2 plekken
Atoom op 2 plekken 1795 keer bekeken
descheleschilder

Wat stelt het plaatje precies voor? Is het de uitkomst van metingen aan de positie van een atoom waarvan de golffunctie uit twee delen in de ruimte bestaat?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
zenn

zou er een mogelijkheid bestaan om atomen ook  te laten verstrengelen?
sensor

Het is een negatieve meting zonder het atoom te beïnvloeden. In het plaatje worden een aantal toestanden en locaties van het atoom opgeteld en is dus gemanipuleerd. De positie van het atoom is mathematisch afgeleid door het verschil te meten tussen mogelijke posities als er sprake is van superposities (atoom volgt alle paden ) en het te verwachten klassieke traject. De metingen worden vooral gedaan op plekken waar het atoom waarschijnlijk niet is. Als blijkt dat het atoom inderdaad niet op de te verwachte klassieke plek is dan neemt men aan dat de superpositie geldt.

Er zijn dus nogal wat haken en ogen aan deze manier van meten. 
physicalattraction
Moderator

zenn schreef: 
Derde link in Google op 'entanglement atoms' levert dit op.

<blockquote class="ipsBlockquote">
Scientists have demonstrated a method of heralding entanglement between spins of two single rubidium-87 atoms trapped independently 20 meters apart.

Ik heb het verder niet doorgelezen, en kan het daarom niet op waarde schatten.
descheleschilder

Hoe ziet de golffunctie behorend bij dat atoom (waarbij we de details van de innerlijke structuur buiten beschouwing late), er ongeveer uit? Is ook bekend om welk atoom het gaat?
always

Ik weet niet of dit de juiste plek is om in te haken op de vraag of ook kwantumdeeltjes op dezelfde plek kunnen zijn, maar het volgende artikel roept bij mij de vraag op in hoeverre bepaald kan worden of iets tegelijkertijd op dezelfde plaats kan zijn. 

Zou de bewering in onderstaand artikel dat kwantumdeeltjes op dezelfde plek zijn ook  zijn ontdekt doordat de positie van het kwantumdeeltje mathematisch afgeleid is door het verschil te meten tussen mogelijke posities als er sprake is van superposities (atoom volgt alle paden ) en het te verwachten klassieke traject. 

" Zo kan een kwantumdeeltje (een heel klein deeltje, red.) op een en hetzelfde moment op twee verschillende plaatsen zijn. 
We bekijken een kwantumdeeltje dat in twee richtingen kan bewegen. Het is een foton, het deeltje waar licht uit bestaat. Dat foton is in kwantumsuperpositie, een kwantumtoestand waarin het op hetzelfde moment in beide richtingen beweegt."

http://www.nwo.nl/onderzoek-en-resultaten/cases/kwantumeffecten-zijn-niet-bizar--dirk-bouwmeester.html

Welke interpretatie van de kwantummechanica houdt deze meneer erop na, dat je kunt zeggen dat ze echt op dezelfde plaats zijn?

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”