Ik ben me ook wat aan het orienteren op de aankoop van een telescoop, en ik zou graag willen weten of het dragen van een bril een probleem kan zijn voor het gebruik van een telescoop. Ik heb tot nu toe impliciet aangenomen dat een telescoop niet op dezelfde manier scherp te stellen is als bijvoorbeeld een verrekijker, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet waar te zijn (sterker nog, ik heb nu het vermoeden dat het best wel kan)! Wel heb ik een bril van sterkte -4, en ik vraag me af of het correctievermogen van de gemiddelde telescoop die sterkte kan accomoderen.
Uiteraard ben ik nog volop informatie aan het inwinnen over een geschikte (eerste) aankoop, en vraag ik me af welke typen telescopen goede keuzes zijn voor verschillende budgetten. Ik neig naar een parallactisch opgestelde spiegelkijker, omdat ik graag ook relatief lichtzwakke objecten waar wil kunnen nemen en omdat dat een handiger configuratie is om eventueel foto's mee te kunnen maken. Mijn totaalbudget is ruwweg 2000 euro, met een kleine marge er bovenop indien er iets goeds mocht bestaan wat er net boven zit. Ik ben nog niet klaar met mijn zoektocht, maar toch vraag ik het hier - omdat ervaringen van gebruikers een stuk betrouwbaarder zijn dan verkoopteksten.