Ik wil een waterfiets bouwen die ik voortstuw door op mijn fiets te fietsen (=ideale houding om kracht te kunnen zetten).
De voortstuwing moet komen vanaf het achterwiel.
Het lijkt mij het makkelijkst (minst moeilijk) om een gelijkstroommotor op de band van het achterwiel te zetten en met de gelijkspanning een elektrische buitenboordmotor (fluistermotor) te laten draaien.
Ik heb een tandem, volgens mij moet je met z'n tweeën een vermogen van circa 300 watt kunnen opbrengen. Ik heb ook versnellingen, dus het toerental is redelijk aan te passen aan wat nodig is.
Vragen: wat voor een dynamo kan ik het beste gebruiken: een auto-dynamo is goed te verkrijgen (tweedehands), maar een dynamo (motor) met permanente magneten lijkt mij geschikter? Zijn die goed te koop (300 Watt, 12V)?
Past het verloop van spanning/vermogen van zo'n dynamo goed bij de afname/toerental van een buitenboordmotor. Of komt een bb motortje van 500 Watt pas op gang als je ook zo'n beetje 500 watt levert?
Misschien wil ik er om even te kunnen uitrusten ook een accu van 12 V bij zetten. Kan ik die gewoon parallel zetten, of werkt m'n dynamo dan niet meer c.q. hoe snel komt zo'n dynamo op 12 V?
Volgens mij hebben elektromotoren een hoog rendement, en zou het systeem dus een rendement van 90 x 90% = 80% moeten kunnen halen (exclusief accu, die heeft een lager rendement). Is dat reëel, of ben ik dan te optimistisch?