gemmaatjuh
Artikelen: 0

microbiologisch lab opstarten.

Ik werk op dit moment bij een bedrijf in de voedingsmiddelen industrie, ze besteden nu hun analyses uit, ze willen dit zelf gaan doen. Ze hebben mij gevraagd om mee te helpen het nieuwe lab op te zetten in eerste instantie microbiologisch, fysische bepalingen, maar ook bepalingen op ML 2 niveau. Ik word nogal in het diepe gegooid, ik moet namelijk handboek iso 17025 schrijven.

Maar eerst moet er een plan van aanpak komen. Maar ik weet niet hoe ik moet beginnen. Ze hebben alleen een ruimte verder nog niks. Wie kan mij hierbij helpen?
ArcherBarry
Moderator
Artikelen: 0

Re: microbiologisch lab opstarten.

Hoi Gemma,

Ik denk dat jij aan het boek food microbiology and laboratory practice van Chris Bell wat kan hebben.
In dit boek wordt er naast levensmiddelenmicro ook aandacht besteed aan hoe moet ik een micro lab inrichten.

Ik denk dat dit boek een leuke leidraad voor jou project kan zijn. het is te bestellen bij bol.com, amazone, etc.

Over bepalingen op ML2 niveau, ga ik even uit dat jij een BSL level 2 lab bedoeld, waarbij er pathogenen gekweekt mogen worden. Ik denk dat het wijs is om eerst een algemene situatie te schetsen van wat wil je precies doen en bepalen en dan met de ideeën/concepten naar het RIVM te gaan. Die kunnen jou veel beter adviseren over hoe zo'n lab in te richten. 

Let wel dat hier een significant kostenplaatje zal hangen. Kan jij mij welke sector van de voedingsmiddelen jij werkt en met wat voor pathogenen jullie willen werken? Ik vermoed zuivel of vlees en pathogenen als een listeria, salmonella, campylobacter, maar voor gerichter advies heb ik wat meer info nodig.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Terug naar “Immunologie en microbiologie”