Opmerking moderator
Afgesplitst van deze topic.
Recentelijk had ik wat tijd over in de woestijn van Tsjaad en ben toen begonnen het boek van Griffiths te lezen (David Griffiths-Introduction to elementary particles-John Wiley & Sons Inc (1987)).Daarin gaf hij aan dat er geen relativistische golfvergelijking bestaat voor een gebonden systeem. De Dirac vergelijking is voor een vrij elektron. Tevens moet de vergelijking Lorentz invariant zijn.
Ik moest toen gelijk denken aan de “eenvoudige” voorstelling van zaken in bijv het waterstof atoom waarbij de omtrek van de cirkelbaan van het elektron een geheel aantal malen de golflengte van het elektron is. Hierbij komen de energie niveaus van het elektron perfect te voorschijn.
Als je dit idee nu eens toepast met een relativistische benadering, waarbij de omtrek van de baan, bekeken vanuit het elektron, verkort wordt met een factor V(1-v2/c2).
Ik denk dat je vanuit die benadering toch wellicht tot een relativistische energie verdeling kan komen en wellicht tot een relativistische golfvergelijking.
Dezelde methode kun je toepassen voor elk 2 deeltjes probleem: elektron-positron etc.