skywatcher
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

wat is dit voor accessoire en is het noodzakelijk om te hebben?
dat is een klein kijkertje die in de montering zit en helpt bij de poolafstelling

het is geen noodzakelijk iets maar het helpt zeker om ruw op de pool af te stellen,en is voldoende om visueel waar te nemen

voor fotographie (deepsky) is dit niet niet voldoende maar daar hebt je drift alignment voor

maar da's voor een ander keertje :shock:
Louis

Drift alignment is een systeem wat ervoor zorgd dat de kijker automatisch op het ingestelde punt blijft staan?
maar da's voor een ander keertje
Word ik altijd extra nieuwschierig van 8)

Louis
skywatcher

drift alingment is geen systeem ,het is een technike om de montering beter af te stellen

het komt er op neer dat je je kijker op een ster richt en dat je die volgt met een kruisdraadoculair

je moet ocutlair zo plaatsen dat de ster in beeld evenwijdig loopt met 1 van de draden in het oculaire

dan center je die ster en je volgt tot je de ster naar bover of naar onder ziet driften ten opzichte van de kruisdraad

hoe langer die in center blijft staan hoe beter je poolafstelling is

als je een beetje meer info wil :shock:
skyguy

idd :shock:
jordi_0071

hey, ik ben van plan om deze telescop te nemen: http://www.fotosg.nl/product_info.php?cPat...roducts_id=3130

maar kan ik hiervoor een creative webcam gebruiken om foto's te maken? zoja hoe?
Brinx
Lorentziaan

Ik ben me ook wat aan het orienteren op de aankoop van een telescoop, en ik zou graag willen weten of het dragen van een bril een probleem kan zijn voor het gebruik van een telescoop. Ik heb tot nu toe impliciet aangenomen dat een telescoop niet op dezelfde manier scherp te stellen is als bijvoorbeeld een verrekijker, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet waar te zijn (sterker nog, ik heb nu het vermoeden dat het best wel kan)! Wel heb ik een bril van sterkte -4, en ik vraag me af of het correctievermogen van de gemiddelde telescoop die sterkte kan accomoderen.

Uiteraard ben ik nog volop informatie aan het inwinnen over een geschikte (eerste) aankoop, en vraag ik me af welke typen telescopen goede keuzes zijn voor verschillende budgetten. Ik neig naar een parallactisch opgestelde spiegelkijker, omdat ik graag ook relatief lichtzwakke objecten waar wil kunnen nemen en omdat dat een handiger configuratie is om eventueel foto's mee te kunnen maken. Mijn totaalbudget is ruwweg 2000 euro, met een kleine marge er bovenop indien er iets goeds mocht bestaan wat er net boven zit. Ik ben nog niet klaar met mijn zoektocht, maar toch vraag ik het hier - omdat ervaringen van gebruikers een stuk betrouwbaarder zijn dan verkoopteksten. :shock:
skywatcher

jordi_0071 schreef:hey, ik ben van plan om deze telescop te nemen: http://www.fotosg.nl/product_info.php?cPat...roducts_id=3130

maar kan ik hiervoor een creative webcam gebruiken om foto's te maken? zoja hoe?
in wezen zou een webcam kunnen gebruikt worden maar bespaar u de frustratie

je hebt een zeer klein objectief (50mm) 3 huygens oculairs(die bovendien van het 0.96" formaat zijn), een zielig zoekertje en een statief dat niks waard is

nee dan kan je beter een verrekijker kopen
skywatcher

da's al iets beter maar die montering ga je het zuur opbreken als je met de webcam wil filmen

ik dacht eerder aan dit,rekening houdend met je budget
skywatcher

Brinx schreef:Ik ben me ook wat aan het orienteren op de aankoop van een telescoop, en ik zou graag willen weten of het dragen van een bril een probleem kan zijn voor het gebruik van een telescoop. Ik heb tot nu toe impliciet aangenomen dat een telescoop niet op dezelfde manier scherp te stellen is als bijvoorbeeld een verrekijker, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet waar te zijn (sterker nog, ik heb nu het vermoeden dat het best wel kan)! Wel heb ik een bril van sterkte -4, en ik vraag me af of het correctievermogen van de gemiddelde telescoop die sterkte kan accomoderen.

Uiteraard ben ik nog volop informatie aan het inwinnen over een geschikte (eerste) aankoop, en vraag ik me af welke typen telescopen goede keuzes zijn voor verschillende budgetten. Ik neig naar een parallactisch opgestelde spiegelkijker, omdat ik graag ook relatief lichtzwakke objecten waar wil kunnen nemen en omdat dat een handiger configuratie is om eventueel foto's mee te kunnen maken. Mijn totaalbudget is ruwweg 2000 euro, met een kleine marge er bovenop indien er iets goeds mocht bestaan wat er net boven zit. Ik ben nog niet klaar met mijn zoektocht, maar toch vraag ik het hier - omdat ervaringen van gebruikers een stuk betrouwbaarder zijn dan verkoopteksten. :shock:
ik zou voorstellen om toch met een dob te beginnen

die kan je nadien zonder verbouwen aanpassen om op een montering te plaatsen

wat betreft je oogprobleem,

als je gaan astigmatisme hebt zou je zonder bril moeten kunnen kijker

het is inderdaad wel zo dat je focus ergens anders zal zijn dan bij andere mensen

wil je toch je bril ophouden dan moet je erop letten dat je oculairs uitzoekt met een langere eyerelief (afstand oog tot oculair) zodat je comfortabel kan kijken
jordi_0071

Ik ga denk ik dan toch voor de Newtonian Reflector - 114mm Aperture - 900mm Focal Length

maar waar kan ik die bestellen? liefst een nederlandse winkel.
Brinx
Lorentziaan

Skywatcher, waarom raad je een Dobson aan als eerste telescoop? Vereisen specifieke onderdelen van andere kijkers veel ervaring?
skywatcher

jordi_0071 schreef:Ik ga denk ik dan toch voor de Newtonian Reflector - 114mm Aperture - 900mm Focal Length

maar waar kan ik die bestellen? liefst een nederlandse winkel.
de kijker die ik gelinked heb komt uit duitsland

voor die prijs heb ik nog niets gevonden in nederland

ik heb daar enkele weken terug een dob besteld en die is 2 dagen later netjes geleverd

maar als het een winkel in nederland moet zijn kan je hier eens kijken

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...?showtopic=6015
skywatcher

Skywatcher, waarom raad je een Dobson aan als eerste telescoop? Vereisen specifieke onderdelen van andere kijkers veel ervaring?
ik stelde een dob voor omdat die zeer eenvoudig op te stellen zijn en zeer snel (5 minuten max)

en ook omdat die het maximum aan telescoop leveren voor de prijs

voor fotoos te schieten spelen hier inderdaad andere dingen mee

je montering moet zeer betrouwbaar zijn en zeer degelijk afgesteld (de montering is dan MINSTENS even belangrijk als de kijker die erop staat)
jordi_0071

Het probleem is nu dat er best wel veel wolken zijn, is hier ook een oplossing voor? en wat doet een maan filter?

Terug naar “Sterrenkijken”