Beste Lezers,
Sinds een tijdje ben ik met een projectje bezig om te kijken of ik kan berekenen wanneer een beker van een elevatorband uitwerpt. Ik begon vol enthousiasme mijn oude studieboeken uit de kast te toveren, die zichzelf vanuit een magische, verduisterende stofwolk presenteerde. Terwijl het zicht weer wat helderder werd, bedacht ik mij dat vast wetenschappers zich hebben gebogen over het fenomeen bekeruitwerping. En dat klopte, ik vond een artikel uit 1979 van F.J.C. Rademacher. Hij berekend in tientallen pagina's hoe dit fenomeen werkt. Echter meldt hij op de eerste pagina, dat het zeer, zeer, ZEER complex is.
Het bleef mij boeien en ik ben in de stof gedoken, nadat ik uit de stof was gekomen. Nu zit ik erin en kan prima een gravitatie uitwerping berekenen. Dit is namelijk net een kogelbaan. Maar nu wil ik de lat hoger leggen! Ik wil kunnen berekenen wanneer een beker gaat uitwerpen als hij centrifugaal gaat uitwerpen. En dat is hele andere koek.
Zo heb je de snelheid van de as, makkie. Maar je hebt het uit te werpen materiaal, ok. En je hebt de vorm van de beker waar het materiaal in zit, ohja. Plus dat het materiaal ook nog een invloed op elkaar heeft, oei. De stap die ik zelf altijd als eerst neem, is het geheel versimpelen. Dus de beker beschouw ik, vanaf de zijkant geprojecteerd, als een kwartcirkel of driehoek. Ik werk in verschillende assenstelsels. Eentje met als 0-punt het middelpunt van de as en een met als middelpunt een puntmassa in de beker.
Hier kan ik nu allemaal krachtberekeningen op loslaten. Maar hoe kan ik gaan berekenen waar de beker gaat uitwerpen? Is hier iemand die ervaring hiermee heeft?
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.
met vriendelijke groet,
Ferry