Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
danny binda
Artikelen: 0

massa

Hallo ik heb een vraagje,

Op dit moment heeft ons universum toch meer massa dan toen de big bang  explodeerde ?

ik bedoel bij de big bang was er alleen maar materie die uitdijde,maar zins er leven groeide op aarde ,mensen planten vissen bomen etc.,is deze massa toch toegenomen vergeleken met de oorspronkelijke massa ja of nee ?

want ik zat zo te denken dat misschien door die extra toegevoegde massa uiteindelijk het universum toch weer naar binnen klapt door de extra massa van leven.

dank danny
Fuzzwood

Re: massa

1) De big bang is geen explosie maar is een logisch eindpunt als je de huidige expansie van de ruimte in de tegenstelde richting zou extrapoleren.

2) Waar moet die extra massa vandaan komen?
xansid

Mensen kunnen groeien omdat ze eten. Planten groeien omdat ze water en voedingsstoffen uit de grond opnemen. Er wordt door het leven zelf geen nieuwe massa gemaakt...
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu
danny binda

hoe bedoelen jullie,de aarde krijgt toch elk jaar meer massa omdat er mensen geboren worden,en al het water die we drinken die wordt weer natuurlijk afgegeven,het extra aan massa zijn toch ons lichamen ?

dat is toch ook extra massa ,al is het maar een beetje ?

ok ik begrijp dat 80 procent van ons lichaam uit water bestaat,maar de rest is toch wel extra massa ?

ok maar willen jullie dan beweren dat er precies de zelfde massa is in dit universum als 13 .8 miliard jaar geleden ?

Ik bedoel dat van alle soorten leven op aarde er toch zeker een paar gram extra moet overblijven ,bacterie virussen fauna noem het maar op ?
Fuzzwood

Nee hoor, het zijn in wezen allemaal chemische reacties die allemaal aan behoud van massa doen. Wat jij aan gewicht toeneemt komt van je voedsel af. Massa wordt niet gecreëerd nog vernietigd door chemische reacties.

Eet jij maar eens een week of 2 niet, moet jij zien hoe vlug jij jouw massa weer kwijtraakt. ;)

En nee, er is wel degelijk een andere massasamenstelling nu dan 13 miljard jaar geleden, maar dat komt door nucleaire reacties. Massa komt er op aarde bij dmv invang van meteorieten, maar er vertrekt weer massa in de vorm van waterstof en helium, dat is best wel in evenwicht.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”