Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
danny binda
Artikelen: 0

ruimte golven

Hallo ik heb nog een vraag,

Als bijv een supernova ontploft of een zwart gat of een zwaar object in het heelal ,komt er dan na de ontploffing ook een soort van ruimtegolf om alles te egaliseren,want Einstein zij dat ruimte buigt,wanneer bijv een zwaar object ontploft dan is de ruimtebuiging voorbij,als de ruimte zich weer rechttrekt komt er dan ook een golf net zoals bij water, die dan misschien een paar duizend kilometer voorttrekt alvorens op te lossen ?

dank ?

danny
Fuzzwood

Re: ruimte golven

Diezelfde massa was er voor de vorming van het zwarte gat ook al, alleen zit die massa nu in een punt. Als onze zon nu een zwart gat zou worden zou het over 8 min alleen heel erg donker worden. De banen van de planeten zullen niet veranderen.

Opmerking moderator

Zou je verder op je taalgebruik willen letten? De voertaal is hier ABN, geen smstaal.
danny binda

ok dat begrijp ik maar nogmaals als een supernova of iets anders zwaar in het universum ontploft en de ruimte in een klap niet meer buigt .komt er dan ook een soort ruimtegolf die alles rechttrekt ?want als ik een bal uit het water in een keer wegtrekt dan komt er een opwaartse golf die langzaam in rimpels wegtrekt,kent de ruimte dat ook rimpels nadat een massa in een seconde ontploft ? 
danny binda

Ok misschien ben ik niet duidelijk genoeg,als er bijv een explosie is ,dan krijg je een lucht schok(druk)golf die naar gelang de explosie golven produceert,als er een supernova ontploft produceert de ruimte dan ook golven ?
Michel Uphoff
Moderator

produceert de ruimte dan ook golven ?

Ja, waarschijnlijk wel, maar op een andere manier dan jij waarschijnlijk denkt. De ruimte is nagenoeg leeg, en dus kunnen zich daarin geen drukgolven voortplanten.

Maar een explosie van een grote ster of de ineenstorting tot een zwart gat kan wel een rimpeling in de ruimte-tijd veroorzaken. De zogenoemde gravitatiegolven. Deze golven planten zich als een vervorming van de ruimte-tijd met de snelheid van het licht door het heelal.

Helaas zijn ze bijzonder zwak en extreem moeilijk te meten. Het Ligo experiment is al een aantal jaren bezig om die gravitatiegolven, welke door Einstein werden voorspeld, te detecteren. Zonder succes tot op heden. Als je voldoende Engels beheerst is DIT misschien interessant.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”