Bartjes schreef:
@ Jan van de Velde
Je gedachte-experiment overtuigt mij niet, de logica daarvan ontgaat me.
Deze had ik over het hoofd gezien, sorry.
Beweging is relatief. Ik heb het nu niet over Einstein, zó ver achter de komma hoeven we niet, maar over Galilleï.
Als ik op een rollerskate ga staan maakt het niks uit voor mijn beweging of ik van iemand gedurende 1 seconde een duwtje krijg van 20 N, of dat ik mijzelf gedurende diezelfde tijd en met diezelfde kracht afzet tegen een muur.
Voor die wagon maakt het niks uit of daar constant een wind een kracht naar rechts van (noem maar wat) 1000 N op uitoefent, of dat die wagon zélf een kracht naar links van 1000 N op zijn omgeving uitoefent, bijvoorbeeld middels een straalmotor. En wát ook de snelheid van die wagon wordt, de kracht van die zijdelings gerichte straalmotor krijg nooit een voorwaartse (of achterwaartse) component. En heeft dús geen invloed op de snelheid.
Bartjes schreef:
Ik heb dan meer vertrouwen in mijn bewijs, dat overigens is geïnspireerd op de link uit berichtje #27. Mogelijk zit er ook in mijn bewijs een fout, maar wijs die dan a.u.b. aan.
Wiskunde is prima zolang de uitgangspunten correct zijn.
Ik had intussen ook die link bekeken, maar moest die even laten bezinken
- Knipsel 882 keer bekeken
Hier LIJKT het alsof de auto ineens een tegenwind krijgt door die zijwind. Maar dat is niet zo. Vanuit de auto bezien is de component tegen de rijrichting in van die zijwind nog steeds nul, de tegenwind die de auto voelt is nog steeds even groot als bij windstilte.
En in de schijnbare windrichting bezien zijn inderdaad de tegenwindsnelheid én die oppervlakte groter, MAAR de auto rijdt helemaal niet in die windrichting. Het oppervlakte-effect zal er zijn. Laten we dat effect even buiten beschouwing brengen door een bolvormige auto (consider a spherical car
) te veronderstellen, frontaal oppervlak in alle richtingen even groot.
Veronderstel ik dan te rijden met 20 m/s , met een zijwind van ook 20 m/s, mijn schijnbare wind is dan 20√2 m/s. Dat moet dus een grotere wrijvingskracht betekenen. Maar die grotere wrijvingskracht werkt dan schuin op mijn rijrichting in, waardoor ik die weer moet ontbinden in factoren tegen de rijrichting in en dwars op de rijrichting. En dan ben ik volgens mij weer helemaal waar ik was, namelijk bij een tegenwindkracht ter grootte van wat ik ondervind bij windstilte, en een zijdelingse component die geen invloed heeft op mijn snelheid.
De factor frontaal oppervlak uit dat knipsel is een vreemde: de streep is op het zicht logisch, haaks op de (schijnbare) windrichting, maar dat moet dan tevens betekenen dat het effect van de A uit die Fw-formule op mijn voorwaartse snelheid tóeneemt terwijl de schijnbare wind haakser op de rijrichting komt te staan. Ofwel, als de zijwind in relatie tot de voorwaartse snelheid kleiner wordt. Dat komt me idioot voor, maar dat kan het tijdstip van deze post zijn.
Beter eerst maar eens naar bed.