Dat is het gewicht van de fietser met fiets welke kracht naar beneden werkt.WillemB schreef:Ik probeer uit te rekenen wat het vermogen is wat nodig is om een fiets met zijwind op koers te houden,
dus het continue verplaatsen van het zwaartepunt, om wind variaties op te vangen..
stel fietser 80 kg plus 20 kg fiets, stel totaal op 1000 Newton,
Dat zou zo zijn als de fietser het gemeenschappelijke zwaartepunt van hemzelf en de fiets iedere 10 seconde 2 cm omhoog zou brengen, wat mij niet de bedoeling lijkt.stel zijwind correctie is 4 cm om het zwaartepunt om de 10 seconden. dus effectief 2 cm, wat me redelijk lijkt uit ervaring.
Dan zou dus 1000 N maal 2 cm is 20 Nm per 10 sec,, is 2 Nm per sec. oftewel 2 Watt.sec
WillemB schreef:Als het zwaartepunt ongeveer 100 cm hoog zit, en door zijwind verplaatst dit naar links of rechts,
dan komt het zwaartepunt iets lager te liggen. Afhankelijk van de uitwijking.
Het hoogte verschil is inderdaad veel kleiner dan 2 cm, een factor 100, dus je krijgt,
het corrigeren van het hoogteverschil 0,02 cm en de positie 2 cm, beide kosten kracht.
Voor het hoogteverschil zou dat dan rond 7 Watt.uur worden, altijd nog 7 %
Sommige elektrische fietsen hebben een trapkrachtsensor, dat zou iets zijn om het te meten,
ik weet niet of die kan uitlezen op de fiets computer.
Heb er ook al even over nagedacht. Parameters die vrij standaard te lezen zijn zijn air mass en fuel flow, evenals snelheid. Daarmee rekent de auto het brandstofmengsel en het verbruik uit (sommige hebben een display waar dat op staat). Ik heb wel eens gezien dat ook het koppel getoond kan worden. Bij een bekende transmissieverhouding is dat feitelijk de kracht op de aangedreven wielen (minus overbrengingsverliezen). Als die meting nauwkeurig/herhaalbaar is zou je dit kunnen gebruiken om bij een constante snelheid redelijk goed te zien wat de kracht is.@ Benm
Kun je de door de auto geleverde voorwaartse kracht tegenwoordig ook ergens op een metertje aflezen? Dan hoef je helemaal geen groot stuk te rijden, het is dan voldoende maar een klein stukje te rijden totdat de rijsnelheid en geleverde krachten van de auto gestabiliseerd zijn. In die stationaire situatie lees je dan de door de auto geleverde voorwaartse kracht af. Die meting doe je dan bij een zelfde rijsnelheid eerst bij windstilte, en later nog eens bij een exact haakse zijwind.
Bartjes schreef:
Ik betwijfel sterk of dat balanceren iets met de trapkracht te maken heeft, het lijkt mij vooral een kwestie van bijsturen en lichaamsverplaatsing.
WillemB schreef: Je hebt dan eigenlijk twee items, inspanning om op koers te blijven en eventueel extra trapkracht om de snelheid vast te houden.
Bartjes schreef: http://www.nuonsolarteam.nl/
Bovenstaande gasten zouden toch moeten weten hoe het zit. Misschien kunnen zij het voor dit topic verlossende antwoord wel geven - kent hier iemand mensen uit dat team?
Beste mensen,
Op het wetenschapsforum zitten we met een vraag waarover we het niet eens kunnen worden. Zie hier:
http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/194205-fietst-het-zwaarder-met-zijwind-dan-zonder/
Dat lijkt mij iets waarop u vast het antwoord al weet. Mocht u de tijd en gelegenheid hebben dan zou ik het heel leuk vinden wanneer u ons op dat forum verder helpt.
Vriendelijke groet,
Bart van Donselaar