Benm schreef:
Als je de kosten van arbeid kunstmatig hoog maakt middels minimumlonen kom je al snel in een situatie waarbij een (flink) deel van de bevolking niet rendabel inzetbaar is.
Ja, dat is waar. Maar het is dubbel. Enerzijds wil je geen klasse werkende armen creëren, moreel gezien is dat gewoon slavernij.
Bovendien is het de vraag hoe lang de minimumlonen überhaupt kunnen concurreren. De Baxter-robot (a.k.a. de robot-Chinees) nu kost ongeveer 3x minder dan een bandarbeider, en die is dan nog in kleine oplage. Op een gegeven moment kan je je arbeiders niet genoeg meer betalen om zich in voedsel te voorzien om hun taak gewoon uit te kunnen voeren.
Bartjes schreef:
317070, zie je zelf nog wel een lichtpuntje?
Ja, in essentie is het gewoon luilekkerland. Het is een fantastische wereld waar ik wel graag in zou wonen (vandaar dat ik er ook onderzoek naar doe). Bovendien is gezien mijn specialiteit de kans niet onbestaande dat ik aan de goede kant van de verdeling eindig. In ieder geval zal ik waarschijnlijk een van de laatste zijn die nog werk vindt.
Maar het belangrijkste lijkt me dat we een deel van ons economische systeem moeten veranderen. Een invoeren van een basisinkomen, het nationaliseren van (een deel van) de infrastructuur, het verschuiven van arbeidsbelasting naar inkomensbelasting (dus ook op inkomen uit vermogen), een vermogensregister, dat soort dingen. Je moet eens iets van Rutger Bregman lezen. Dat.
Bovendien moet onze democratie absoluut veel beter. Mensen beseffen het nog niet goed, maar als het in België ooit mis loopt (politiek gezien), dan wordt het het volk versus de ordediensten en/of het leger. Als die ordediensten/het leger geautomatiseerd zijn (drones?), dan is een revolutie nagenoeg onmogelijk.
Wat ik wel betwijfel is het idee dat de machines het slecht met ons zouden voor hebben. Uiteindelijk hebben we ze nog altijd zelf gemaakt. Het blijft een machine, al is ze nog zo complex.