Hey iedereen!
Ik zit al een tijdje met een gedachtenexperiment, waar ik niet helemaal uit kom. Ik zal proberen het uit te leggen. Stel even je hebt een touw met aan de uiteinden een gelijk gewicht. Dit geheel draait in de open ruimte om het midden van het touw. Je krijgt dus dat het touw strak staat, door de middelpuntvliedende kracht van de twee gewichten.
Nou zat ik te denken, aangezien in de ruimte alle beweging relatief is, er is geen boven, onder, centrum etc. dan zou je net zo goed het touw als referentiekader kunnen nemen. Dan heb je dus een situatie waarin het touw en de gewichten stil staan, en het heelal er omheen draait. Stel dat je bijvoorbeeld een camera hebt die met het touw en de gewichten meedraait, dat idee.
In dit geval zou je dan kunnen zeggen dat er geen middelpuntvliedende kracht zou moeten worden uitgeoefend op het touw, en als je het heel extreem wil maken zou je ook nog kunnen zeggen dat de rest van het universum door de uit dit referentiekader ontstane middelpuntvliedende kracht op alle overige materie uit elkaar zou moeten vliegen. Het gebruikelijke referentiekader van het heelal dat stilstaat komt alleen voort uit een menselijk idee dat al die grote dingen die we zien relatief constant zijn in hun positie ten opzichte van elkaar, en dan hebben we het gevoel dat het stilstaat. Dit klopt natuurlijk niet. Alles in het heelal beweegt. Dus waarom zorgt dit arbitraire referentiekader er dan voor dat in de echte wereld de twee gewichten een middelpuntvliedende kracht uitoefenen op het touw?
Het grappige van de middelpuntvliedende kracht is namelijk dat het een ander soort kracht lijkt te zijn dan normale krachten als je er zo over na denkt. Het bestaat alleen bij de gratie van een referentiekader dat buiten het geheel waarop de kracht van toepassing is ligt. Het is in geval van open ruimte een situatie waarbij de kracht altijd uitgeoefend blijft worden. Als je bijvoorbeeld een van de gewichten lineair weg zou gooien krijg je met een ideaal touw een equilibrium zodra de twee gewichten een constante snelheid hebben, en in het geval van een echte wereld touw zal je oscilaties krijgen, die zullen afnemen als het touw door de continue rukken slijt, en bewegingswarmte afstaat aan de ruimte en zal de relatieve kracht tussen de gewichten gaandeweg afnemen. In het geval van middelpunvliedende kracht echter zal ook een real world touw hier geen last van ondervinden (even ervan uitgaande dat het geheel niet verstoord word door invloeden van buitenaf natuurlijk) en zal de middelpuntvliedende kracht voor altijd blijven bestaan.
Hoe denken jullie hier over?
Met vriendelijke groet,
Thomas
P.S.
Dit experiment heb ik ook op natuurkunde.nl gezet, voor het geval je het daar mocht tegenkomen.