JanneVP
Artikelen: 0

Complexe getallen in de Fysica

Hallo

Ik ben een studente in mijn laatste jaar secundair onderwijs in de richting wetenschappen wiskunde (met 6 uur wiskunde). Wij moeten in groepjes een eindwerk maken over complexe getallen in de fysica en hier dan een lesuur les over geven aan onze mede klasgenoten. Het probleem is echter dat niemand van ons groepje daar iets over kent en we niet veel info vinden op internet. We hebben we één site gevonden waar een paar toepassingen opstonden, maar ik vind deze site nu niet meer terug en ik vind hier niets over op andere sites.

De toepassingen die ik gevonden heb, zijn de volgende: harmonieken , zwevingen en interferentie, magnetische resonantie, wisselstroom, dopplereffect, mach-getal en relativiteitstheorie. Zijn dit wel degelijk toepassingen of zitten we in de foute richting te zoeken? 

Als u nog sites zou weten waar we iets vinden over dit onderwerp zou dit zeer welkom zijn!

Alvast bedankt!

Janne

Math-E-Mad-X

Re: Complexe getallen in de Fysica

In de relativiteitstheorie ben ik nog nooit complexe getallen tegen gekomen. Dat wil niet zeggen dat complexe getallen helemaal nooit toegepast kunnen worden in de relativiteitstheorie maar het is in elk geval niet gebruikelijk.

Misschien is de bron waar je dat van hebt in de war met quantum mechanica? Daar worden complexe getallen namelijk wel volop gebruikt.
Verder komen ze inderdaad ook wel voor bij het beschrijven van elektromagnetische verschijnselen. 
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Marko

In de SRT wás het gebruikelijk. De ruimtetijd-vector had dan als een van de componenten i*c*t.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Math-E-Mad-X

Ah, ja, je hebt gelijk, dat was ik even vergeten.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Flisk

In signaalanalyse wordt er volop gewerkt met complexe getallen (fouriertransformaties). Daar komt wel vrij moeilijke wiskunde aan te pas.

In de elektrotechniek gebruikt men ook vaak complexe getallen, zie bijvoorbeeld dit. Merk op dat men daar de complexe eenheid j noemt i.p.v. i. Dit om verwarring te vermijden met stroom (wat de letter i krijgt).

EDIT:

Die link gaat trouwens over wisselstroom, ik zie nu in je openingspost dat je dat al wist.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Terug naar “Elektrotechniek”