En of dat die afstand zou verschillen met een levensvorm die ontstaan is bij het zwartgat
Dat er zich in de zeer directe nabijheid van een black hole leven kan bevinden of zelfs ontstaan is uiterst twijfelachtig. De benodigde energie van een ster zal daar vrijwel altijd ontbreken. Als het zwarte gat actief is, dan is het helemaal onwaarschijnlijk dat er zich iets levends in haar buurt kan ophouden want de straling die het gat dan uitzendt is extreem dodelijk.
Wat wel mogelijk zou zijn is een planeet in een baan in de leefbare zone rond een ster, die op haar beurt om een (stellair, dus klein) zwart gat draait. Dan moet dat zwarte gat wel langdurig slapen, d.w.z. geen materie uit de omgeving verslinden.
Is de afstand groot (zoals tot het zware black hole in het centrum van onze Melkweg), dan is er geen probleem. In zekere zin draaien alle sterren in de Melkweg rond een enorm zwart gat in het centrum.
Hoe ver binnen de centrale kern van de Melkweg nog leven mogelijk is, is heel lastig te beantwoorden. De dichtheid is er hoger dan hier in de buitengebieden, maar ook niet zo dicht dat de (vooral oude) sterren daar echt opeengepakt staan. Het is wellicht mogelijk dat ergens in de centrumgebieden er een ster is met een planeet in een leefbare zone. Als die ster een paar duizend lichtjaar van het zwarte gat af ligt, hoeft er niet erg veel gevaar te zijn, tenzij het zwarte gat iets zwaars consumeert zoals een ster. Dan zendt het gat een enorme hoeveelheid hoogenergetische straling uit, en als die de planeet treft, wordt ze waarschijnlijk geroosterd of gesteriliseerd. Verder zijn verstoringen van planeetbanen in een compactere omgeving waarschijnlijker en dat is vrijwel altijd slecht nieuws voor de leefbaarheid.
De Melkweg is ongeveer 100.000 lichtjaar in diameter, en de centrale kern 10.000 lichtjaar. De zon bevindt zich op 27.000 lichtjaar van het centrum. Ik zou denken dat leefbare zone's in de centrale kern van de Melkweg heel erg lastig worden. Als ik moet gokken dan denk ik dat ongeveer 5000 lichtjaar van het centrum af, aan de rand van de kern dus, de kansen op leefbare zones duidelijk groter worden. Maar met dat zwarte gat in het centrum heeft dat eigenlijk minder te maken.
Google eens op "galactic habitable zone", dan vind je vast wel meer.