Dank voor alle reacties!
zoals wimwwimw aangeeft in zijn reactie over het verplaatsen van lucht tegen het geluid in, heb ik ook wel eens nagedacht.
Ik denk dat oa een zwakke schakel in ons huis de spouw is. Het is klassiek gebouwd (1937) en toen deden ze grote spouw gaten van 20cm bij 15 cm om de 2 meter in de buiten en binnen muur, om zo de spouw door te luchten alsmede de houtenbalken in dekelder. Ik denk dat hier veel geluid door naar binnen komt en lekker gaat resoneren en staande golven creeert binnen in de spouw, waardoor deze lage tonen uitgestraald worden.
Icm met winwwimw zijnn idee heb ik het volgende uitgewerkt en graag jullie mening hierover.
Op het linker plaatje de vermoedelijke weg van het geluid door de spouw, waarin rood het geluid is en de rode blok de bron (auto).
Op het rechter plaatje is de blauwe lijn de luchtstroom en de blauwe blokken slakkenhuisventilatoren tegen de spouw opening. en blaast lucht richting de straatkant.
- spouw 2428 keer bekeken
Denkt iemand dat dit principe kan werken? Voordeel hiervan is dat de luchtstroom in de spouw blijft bestaan, en dus beter is als deze spouw dicht te maken, maar hopelijk wel met het zelfde resultaat. Minder geluid in de spouw, en dus geen resonanties en/of staande golven.
Overigens zoals in een reactie gevraagd. Het huis staat op 146 houten palen van 10Meter diep, in veengrond (Zaanstad). Deze staat op de "Kleef". Het huis heeft een buitenmuur van 11 cm (2100kg m/3) een spouw van 5 cm en een binnenmuur van (2100kg m/3) Op de binnenmuur zit 1.5CM Pleister/stuck.
De spouwgaten zitten op 30cm hoogte vanaf buiten, en de vloer zit op 50cm hoogte. De kelder is 1.50M diep, waarvan dus 50CM boven de grond een 1M onder de grond. Dit is gewoon veengrond.
De desbetreffende weg staat niet op palen gefundeerd maar op 46CM "slak" aldus de gemeente.