Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
pwpeter
Artikelen: 0

oven

(Voor de duidelijkheid, ik zoek dus geen kant en klaar antwoord alleen stukje hulp om me op weg te helpen )

Hallo Allemaal, 

Momenteel ben ik bezig met onderzoek aan de universiteit twente waar ben ik bezig met het karakteriseren van solid state nanopores. 
Bij het fabriceren van deze nanopores voer ik bij een bepaalde stap een heat treatment uit. 
Echter de oven die gebruikt word zijn geen specificaties vanuit de fabrikant beschikbaar.

Voor mijn onderzoek is het wel belangrijk dat ik het karakteristieke gedrag vastleg van deze oven. 
het enige wat ik van deze oven weet is :
  • Toma TSD12 oven 
  • met de regelaar toma MK2
  • 2500 watt
  • max. stroom is 11 ampere. 
De punten die ik nu kan bedenken die belangrijk zijn en ik graag antwoord op wil zijn : 
  • Nu wil ik graag weten hoe snel de oven kan opwarmen ?
  • hoe snel die kan afkoelen bij vrij uitloop? (dus zonder koeling met een dichte deur) 
  • de nauwkeurigheid van de oven en de overshoot /undershoot ? 

ik kom er helaas niet uit, ik denk dat ik op de verkeerde zoektermen zoek. 

Kan iemand mij op weg helpen hiermee ?

bij voorbaat dank voor lezen en/of reageren.

peter

Jan van de Velde
Moderator

Re: oven

pwpeter schreef:  
De punten die ik nu kan bedenken die belangrijk zijn en ik graag antwoord op wil zijn : 
  • Nu wil ik graag weten hoe snel de oven kan opwarmen ?
  • hoe snel die kan afkoelen bij vrij uitloop? (dus zonder koeling met een dichte deur) 
  • de nauwkeurigheid van de oven en de overshoot /undershoot ? 
Ik kan me geen ovens voorstellen waarvan dat soort data standaard in een gebruiksaanwijzing staan. Maar aangenomen dat je die oven tot je beschikking hebt is dat dan toch eigenlijk een kwestie van uitproberen? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Fuzzwood

Digitale temperatuurprobe erin en de temperatuur vastleggen als functie van tijd? Alles behalve de absolute temperatuur kun je dan met zekerheid vastleggen, mits de probe een lineair mA/°C verband heeft.
pwpeter

thx ik ga inderdaad een termocouple kopen om dit te meten en de afwijking te bepalen.

Leek me alleen ook handig om dit theoretisch te onderbouwen vandaar mijn vraag. 
Pinokkio
Pluimdrager

Om theoretisch te onderbouwen zou je alles over de oven moeten weten, zoals alle afmetingen binnen- en buitenzijde, diktes en fysische eigenschappen (dichtheid, soortelijke warmte en thermische geleidbaarheid als functie van de temperatuur) van de gebruikte ovenstenen, massa en metaalsoort van metalen mantel.

Het door jouw genoemde typenummer van de oven is niet terug te vinden op de website van de fabrikant. Wordt blijkbaar niet meer geleverd?

Terug naar “Natuurkunde”