Hallo, is er iemand die mij simpel en duidelijk de Poisson verdeling kan uitleggen?
Ik heb het al geprobeerd te googlen maar ik snap er nog niet veel van...
Alvast bedankt!
eyimfihlo schreef: Hallo, is er iemand die mij simpel en duidelijk de Poisson verdeling kan uitleggen?
Ik heb het al geprobeerd te googlen maar ik snap er nog niet veel van...
Alvast bedankt!
Doctor Who schreef: De functie ervan is het daadwerkelijk laten optreden van een "uitzonderings-situatie".
Anton_v_U schreef:
Hoe kom je daar bij. De Poissonverdeling wordt toegepast in wachtrij problemen (en vergelijkbare zaken). De functie is het statistisch beschrijven van een geheugenloos proces.
...//...
Het was al uitgelegd, leg het nou niet als mosterd na de maaltijd nog eens foutief uit.
daar heb ik geen problemen mee.
Uit een kansverdeling rolt niet of een gebeurtenis plaatsvindt. Het is een kansverdeling. Er rolt een kans uit.
eyimfihlo schreef: Een voorbeeld van een context:6. De klantenbalie van een bouwmarkt is 8 uur per dag open (van 9:00 tot 17:00) en er komen gemiddeld per dag 25 mensen bij de balie.
Hoe groot is de kans dat er op een dag na 15:00 nog meer dan 8 mensen langskomen?
De Poisson verdeling (P.V.) kan worden afgeleid uit de binomiale verdeling (B.V.) met een limiet proces.eyimfihlo schreef: Ik snap ook eigenlijk niet wat het inhoudt dat n groot is en p heel klein. Want n staat ook helemaal niet in de formule.
Anton_v_U schreef: Ik was misschien weer een beetje te fel. Dat komt doordat ik m'n best deed het goed uit te leggen en nu een verhaal er achter lees dat het begrip niet goed uitlegt. Wellicht kun je wat beter aansluiten, dus de eerdere uitleg aanvullen, nuanceren of als het niet correct is corrigeren.