Moderator: physicalattraction
cock schreef: Bartjes; Ik zal het wel verkeerd voor hebben, maar mijn redenering is dat als de nettokracht, in dit geval geleverd door de motor stilvalt, dan is er geen netto kracht meer, en zou men inderdaad 0=ma moeten schrijven, de a valt logischerwijze weg, want er wordt geen netto kracht meer toegevoegt. Maar de auto (de massa) blijft toch bestaan, rest 0=m, en dat lijkt me fout redeneert mijn simplistisch brein. Kunt u me dit verklaren zonder differentiaalvergelijkingen?
cock schreef: Ik zit met dezelfde vraag als bij Bartjes hierboven, F=ma, F wordt nul, en de a wordt nul, nu rest 0=mx0, wiskundig juist, 0 is inderdaad gelijk aan 0, maar waar is de massa naartoe?
cock schreef: Ik ben zo vrij van mening te verschillen. De auto gaat nog verder onder invloed van de impuls, Er geldt behoud van Impuls (de massa behoudt in principe haar constante snelheid), die levert de nettokracht om de auto nog een tijdje aan de praat te houden, tot de tegenwerkende krachten het overnemen, en de impuls omgezet wordt in warmte en mechanische vervorming etc...dit onder involoed van de tegenwerkende krachten.
mijn redenering hierbij is: F min tegenwerkende krachten geeft de netto kracht die de wagen versnelt. Als de motor dan uitvalt, dan resten enkel de tegenwerkende krachten .. zo lees ik in het citaat. Er is dus geen netto kracht meer die de auto aandrijft, want de F word nul, resten enkel de tegenwerkende krachten. Als enkel de tegenwerkende krachten overblijven, valt de auto stil , en dit instantaan. En de conclusie van Jan: "en neemt de voorwaardse snelheid af" klinkt in dit verband onlogisch, want het impliceert dat de stilstand niet instantaan is.nettokracht is in het geval van de auto de motorkracht minus de tegenwerkende krachten (rolwrijving en luchtweerstand) . Valt de motor uit, dan blijven slechts de tegenwerkende krachten over en neemt de voorwaartse snelheid dus af.
Wat laat de auto dan nog een tijdje voortbewegen aan eenzelde constante snelheid (mv) als het geen kracht is, ook al komt de formule overeen met die van impuls? Het moet toch een netto kracht zijn die de tegenwerkende krachten overklast?. U heeft ongetwijfelt gelijk, maar kan u het nog een beetje verduidelijken?impuls levert géén krachten
cock schreef: F min tegenwerkende krachten geeft de netto kracht die de wagen versnelt.
cock schreef: Als de motor dan uitvalt, dan resten enkel de tegenwerkende krachten.
cock schreef: Er is dus geen netto kracht meer die de auto aandrijft, want de F word nul, resten enkel de tegenwerkende krachten.
cock schreef: Als enkel de tegenwerkende krachten overblijven, valt de auto stil , en dit instantaan.
cock schreef: Valt de auto stil? Neen, er is wel degelijk een kracht die de auto (initieel) laat bewegen, aan dezelfde constante snelheid, dit volgens Newtons wet dat een massa (de auto) aan constante snelheid blijft, tenzij een kracht dit tegenwerkt (in dit geval de tegenwerkende krachten). Er is dus nog een netto aandrijvende kracht die de auto een translatie laat maken.
cock schreef: Die kracht is groter dan de tegengestekde krachten (krachten worden afgetrokken). Er rest dus nog een netto kracht in vooruit richting.
cock schreef: Die kracht is (intieel) F=mv ook te omschrijven als P=mv, dit tot de tegengestelde krachten de tijd krijgen om erop in te werken.
cock schreef: Vraag: waarom bewaart die massa die impuls, heeft ze die ergens opgeslagen, heeft de massa een geheugen?
cock schreef: Tempelier, dat is geen filosfie, maar fysica, een impuls verdwijnt niet, hij wordt in dit geval omgezet in o.a; warmte. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou de auto blijven rijden, aan een constante snelheid, daar zal veel volk komen naar kijken (perpetuum mobile).
Anton_v_U schreef: In de fysica zul je nooit een cosinus tegenkomen met een argument dat een eenheid heeft. Getallen met eenheden mag je alleen vermenigvuldigen, delen, optellen aftrekken en machtsverheffen met een rationale macht. Anders heeft het resultaat op zeker geen betekenis meer. Sinussen, e-machten en zo kunnen alleen uit dimensieloze getallen worden getrokken - wat overigens best verhoudingen mogen zijn van grootheden met dezelfde eenheid.
Uit F=ma leer ik dat de kracht die de wagen een versnelling geeft, de resultant kracht is. Resultante kracht is zo heb ik begrepen, de som van krachten die de wagen versnellen, minus die welke de versnelling tegenwerken, dus kracht die de auto vooruitstuwt, en kracht die tegengesteld gericht is. Als de kracht die de wagen versnelt wegvalt, zo dacht ik, dan blijven enkel de tegengesteld gerichte krachten over, en zou de wagen instantaan moeten stilvallen. Maar het zal waarschijnlijk moeten zijn, dat de versnelling wegvalt. Maar waarom rijd de wagen dan nog vooruit, als enkel tegengestelde krachten overblijven?.De impuls lijkt de oplossing te zijn, maar klopt de formule dan nog wel, die lijkt enkel de versnellende krachten en de tegengestelde krachten en resultante kracht te omschrijven.Waarom zou de auto instantaan stilvallen? Dit volgt op geen enkele manier uit F = ma.
als enkel de tegenwerkende krachten overblijven dan is de nettokracht negatief (want krachten zijn vectoriële grootheden, richting is dus ook van belang, naast grootte) . Een negatieve nettokracht geeft een negatieve versnelling. Een negatieve versnelling betekent een negatieve verandering (i.e. een afname) van snelheid. Dat die niet instantaan kán zijn móet je in je leven al duizenden keren hebben ondervonden. Elke keer als je je gas losliet in de auto, of als je op de fiets even ophield met trappen.cock schreef: Als de kracht die de wagen versnelt wegvalt, zo dacht ik, dan blijven enkel de tegengesteld gerichte krachten over, en zou de wagen instantaan moeten stilvallen. Maar het zal waarschijnlijk moeten zijn, dat de versnelling wegvalt.