Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: zonsverduistering 20 maart, kijken met 1500 leerlingen

Density 5 is prima voor visuele waarneming. Let er wel op dat het een objectieffilter is, en probeer nimmer zo'n goedkoop oculairfilter uit.

Er zijn twee van dat soort filters, van glas (vrijwel zeker van het merk Thousand Oaks) en Baader Solar filter, een opgedampt dun vel kunststof.

Dat kunststof is kwetsbaar, let er dus op dat er geen krassen of gaatjes in zitten. Als de filterkap wat los om de ota zit, zou ik hem even met duct tape vastzetten, (weer better safe than sorry), en de telescoop niet zonder toezicht laten gebruiken.

Misschien wat dingetjes voor de leerlingen:

Umbra en penumbra (ontstaan, verschil tussen beide)

Bedekkingspercentage uitrekenen

Traject half- en volschaduw over de Aardbol

Zonnevlekken (if any)

Vermindering lichtinval, daling temperatuur meten

Diameter Zon, Maan, afstand Zon en Maan
Benm

Ik zie Benm's berekening nu pas, en vraag me af of die juist is, of anders begrijp ik misschien niet wat hij doet.

Als het op 20 maart zonnig is dan kan de zonnestraling gemakkelijk 1000 W/m2 zijn, oftwel 100 mW/cm2.
Benm schijnt te rekenen met slechts 13 of 7 of 5 mW/cm2
Je hebt hier geheel gelijk, die factor 10 was mijn rekenfout.

Gelukkig nam ik ook het worst-scenario aan van een volledige wijde pupil, iets dat je bij een zonsverduistering (of op enige onbewolkte dag in de buitenlucht) zelden zult zien. Het verschil tussen de worst-case aanname van 0.5cm2 en die bij een samengetrokken pupil (~0.3 cm2) dicht het gat goeddeels.
Victory through technology
Jan van de Velde
Moderator

Michel Uphoff schreef: Density 5 is prima voor visuele waarneming. Let er wel op dat het een objectieffilter is, en probeer nimmer zo'n goedkoop oculairfilter uit.

Er zijn twee van dat soort filters, van glas (vrijwel zeker van het merk Thousand Oaks) ..//..
dit lijkt me een beetje groot voor een oculair :P , en inderdaad Thousand Oaks...

filter
filter 338 keer bekeken

dat gaat dus helemaal goedkomen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
jkien
Moderator

Jan van de Velde schreef: - activiteiten in de periferie. (iemand ideeën voor dingen rond een zonsverduistering met middelbare scholieren, variërend in niveau van basis-brugklas tot en met vwo6 beta??). 

Wat ze tussendoor bij het waarnemen van zon en hemel ook zouden kunnen doen is het met het blote oog proberen te bekijken van hun bloedcellen, lichtbreking door een doekje, en lichtbreking in de ooglens. Het zijn snelle en verrassende waarnemingen. 1 2 3

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”