JtEekelder
Artikelen: 0

Polarisatie van een helix antenne

Hallo,

Voor een project aan de UT moeten wij een antenne ontwerpen. Deze moet een signaal kunnen versturen naar een andere antenne. Deze antenne (de ontvanger) is van de UT en wordt gebruikt om de uiteindelijke gain van onze antenne te meten. De polarisatie van deze ontvanger is verticaal. 

Na allerlei overwegingen hebben wij besloten om een helix antenne te maken, deze is 'circular polarized'. De axial mode is de meest gebruikte mode vanwege de beste directivity. Maar vanwege het polarisatieverschil is al gauw een verzwakking van - 3 dB verkregen. Nou schijnt er een manier te zijn om van de circular polarization een vertical polarization te maken. Dit kan worden gedaan door twee helix antennes parallel naast elkaar te zetten. 

Heeft iemand hier ervaring mee? En zou diegene kunnen uitleggen hoe (en of dit uberhaupt) werkt?

Alvast bedankt,

Jur Eekelder
Benm
Artikelen: 0

Re: Polarisatie van een helix antenne

Ik denk dat dat inderdaad wel moet kunnen. Vermoeddelijk is het bij een vaste frequentie en lage brandbreedte niet eens zo moeilijk: Als je 1 rechtsdraaiende en 1 linksdraaiende antenne aandrijft met 90 graden fasendraaiing heb je een soortgelijk effect.

Nu moet ik wel zeggen dat ik dit in de praktijk niet gezien heb. Wat men echter wel doet is een H en een V antenne met 90 graden verschil aandrijven om zo netto een circulaire polarisatie te verkrijgen, en ik vermoed dat dat in omgekeerde richting precies hetzelfde werkt.
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”